dilluns, 22 de març de 2021

Suport a les Escoles Cooperatives. Diversificar les xarxes i grups d'escoles.

 

Resposta al

Les escoles cooperatives descarten una reedició del CEPEPC

 

UNICEF reconeix l'escola Petit Món-Felisa Bastida de Castelldefels

Doncs sí, és molt necessari que hi hagi xarxes diverses d'escoles. Està molt bé que es conegui que hi ha una Associació d'Escoles Cooperatives vinculada a la Federació de de Cooperatives de Catalunya. L'escola pública, model francès, va ser necessària per estendre al instrucció universal al segle XIX. Als inicis del segle XX es va iniciar la renovació pedagògica amb l'Escola Nova, escoles privades que fugien del burocratisme oficial. A Catalunya vam tenir un cas singular: van ser les institucions públiques (Ajuntament de Barcelona, Mancomunitat de Catalunya, Generalitat de Catalunya) que promovien la renovació pedagògica. Van apuntalar la defensa de l'escola en llengua catalana amb la pedagogia més avançada i per això, a Catalunya, escola catalana i renovació pedagògica són indissociables.
 

El govern ha de garantir l'educació de tots els ciutadans i per això l'educació és obligatòria per als poders públics. Quins ciutadans rebutgen l'escola si desenvolupa una bona educació? Però quan l'educació és monopoli es cau en el burocratisme si és pública i en el negoci si és privada. No és convenient que l'escola sigui únicament pública, tant com no és convenient que un hòlding empresarial compri l'escola pel guany econòmic. Les escoles cooperatives estan justament en un punt d'equilibri: servei públic de l'educació, treball professional cooperatiu i direcció pedagògica pròpia.
Els principis de l'Escola Cooperativa de Catalunya AEC - Agrupació Escolar CatalanaFECACEN - Federació Catalana de Centres d'Ensenyament - Inici

El Departament d'Educació va incorporar les cent-cinc  escoles del CEPEPC i ara n'incorpora d'altres, doncs no se n'ha de perdre ni una, però sabem que és per evitar que tanquin. Així mateix, el Departament d'Educació ha de donar autonomia a escoles públiques que puguin esdevenir institucions cooperatives o que establiments escolars depenguin directament d'un patronat pròxim (universitat, museu, centre d'investigació, centre cultural parròquia) i que hi hagi permeabilitat entre docents funcionaris i docents acreditats. El Departament no ha de ser una mega empresa que ho gestiona tot doncs s'inflama el control i s'ofega la vitalitat, pedagògica és clar.

Vegeu: "Contribució de la Societat Catalana de Pedagogia al debat del Pacte Nacional per a l'Educació obert pel Departament d'Educació". Institut d'Estudis Catalans  http://revistes.iec.cat/index.php/RCP/issue/view/263/showToc