dijous, 3 de febrer del 2022

Immersió a la llengua catalana comuna amb la intercomprensió con a mètode

La Societat Catalana de Pedagogia - Institut d'Estudis Catalans va impulsar la recerca innovació (2008) per l'ensenyament de llengües quan minvava l'eficàcia de la immersió lingüística en repartir les hores entre català, castellà i anglès ja a l'edat de 4 anys.. Un trilingüisme d'ensenyament de llengües separades ineficaç  i costós. Tanmateix ja es veia que els alumnes aprenien el català cognitivament però no emocionalment i per això arribats a adolescents sense voluntat de parlar-lo tot i conèixer-lo.


El 2013 es va elaborar la Prova de competència lingüística (TL) que es va pilotar el 2014. 

A l'edat de 5 anys s'avalua la capacitat lingüística activada (competència). Es distingeix bé: 1 Falta d'estimulació cultural que es compensa amb pedagogia activa. 2 Dificultats de base biològica que demanen pedagogia terapèutica. 3 Amb pronòstic pedagògic es poden dissenyar itineraris personalitzats d'aprenentatge de llengües.
 

 

El 2015 es va elaborar el Marc d'Ensenyament de Llengües Vives (MELvives) amb les aportacions de quinze experts de diferents especialitats aplegats en seminari a la Universitat Catalana d'Estiu, Prada 2014.

https://www.slideshare.net/MARTITEIXIDO1/melvives-santillana-2015

 

 

 

De 2015 a 2019 pel conveni de l'Institut d'Estudis Catalans amb el Departament d'Ensenyament es van fer deu grups de treball amb més d'un centenar de mestres d'arreu de Catalunya i es van elaborar altres instruments pedagògics (Escala de descriptors, Pauta d'observació, Equivalències fonètiques, Evolució del llenguatge...). L'equip de recerca integrat per disset experts va fer una sessió anual de revisió amb membres col·laboradors d'escoles (entre trenta-set i cinquanta). Vam col·laborar directament amb intercanvis amb les escoles occitanes immersives 'Calandretas' aglutinades amb el centre de formació 'Aprene' (Bésiers).

El 2017 (desembre) en veure l'engany que comportava dir que no es volia una escola monolingüe sinó trilingüe (repartiment d'hores) vàrem procedir a elaborar una...

 

Declaració social: L'escola catalana, avui plurilingüe (aprovada per la Societat Catalana de Pedagogia el 2018). 

https://www.slideshare.net/MARTITEIXIDO1/declaracio-escola-catalanaplurilingue-de-la-scpiec

És l'escola de Catalunya en llengua, continguts i actituds per a tots els petits ciutadans. És el resultat de la immersió lingüística i la voluntat de cohesió social, que adopta la intercomprensió com a mètode per a l'ensenyament de les llengües vives.

 

 

Lamentablement, entre canvis d'alts càrrecs del Departament d'Educació i la situació de pandèmia, de moment, no s'ha implementat aquest sistema d'ensenyament de llengües amb la intercomprensió com a mètode. Això sí que és plurilingüisme sobre la base de la llengua comuna per a tots, la catalana. Això sí que és aprendre llengües amb emoció, amb voluntat  de parlar-les.