dissabte, 3 de maig del 2025

Apagada elèctirica. Tecnologia immensa. Progrés infinit irracional.

 

28/12/2005 - 12:32 h. Vaja! ara no tinc connexió. Ah! es que hi ha un tall d'electricitat, afecta tots els veïns. Vaig a llegir llibre de paper imprès. 13:35 h. Això triga massa. Pregunto a un veí amic. -Ha caigut la xarxa elèctrica a tota España i Portugal.Vatua! -Ara sols ràdio transistor a piles, en tens? -Sí, conservo tecnologies que ja van bé encara semblin obsoletes. -Tens vitroceràmica? -No, em vaig resistir per no dependre d'una sola font d'energia. -I tens piles i espelmes? - Sí, massa piles que gastem (tots els comandaments) i ciris de contemplació i companyia o espelmes per si de cas.

Primera previsió de retorn del corrent elèctric, de sis a deu hores. Doncs, no obrir el congelador i obertures del frigorífic mínimes i calculades  El tall efectiu, en la meva zona urbana ha estat d'onze hores, el primer 50% de recuperació.

 

Hom es pregunta per la causa. Causa immediata o xispa. Hi ha una causa d'acumulació evident. Vista la potència de l'energia, més i més; sense límit. Sistemes tecnològics complexos, sofisticats que demanen molta atenció i control. Alhora, sistema econòmic global enfocat al guany, mínims costos i màxim guany. De la central elèctrica local es van instal·lar línies de transport per arribar a tot arreu. Cada Estat va unificar la seva xarxa. els Estats contigus van contruir línies de molt alta tensió per a intercanvis recíprocs. Les elèctriques sempre han necessitat grans finançaments. Els finançadors d'electricitat, de fabricació d'automòbils o de plantacions agrícoles no miren res més que beneficis econòmics. La gran xarxa elèctrica europea permet que els inversors s'asseguin cada dia a decidir els preus, mínimes inversions i màxims guanys. Estan apurant massa  i ha petat l'invent. Amb l'ambició de guanys han superat la massa crítica: una xarxa prou gran per garantir el servei i equilibrar necessitats territorials; no més gran invertint solament per incrementar els guanys.

No cal cercar 'culpables', 'caps de turc'. És el sistema elèctric desmesurat enfocat al guany. Reajustem-nos, reduïm i potenciem al màxim les fonts d'energia pròximes comptant amb xarxes d'intercanvi a distància en casos de necessitat.

La societat industrial ha general un gran progrés però cal tenir mesura. El ferrocarril, un gran invent per a distàncies que es complementava amb cotxes de cavalls i les primeres bicicletes que hem millorat tant. L'invent de l'automòbil amb motor de combustió, un gran invent que s'havia d'haver limitat a actuacions de potència. A Europa, el 1945, les empreses de fabricació d'automòbils, seguint el model americà de la Ford, es van llançar a la producció de vehicles per a tota la població. Ja veiem que n'hem fet un excés i, una mica tard, promovem el transport públic: ferrocarril, autobús, i bicicleta a les ciutats. Això havíem d'haver-ho vist fa cent anys. L'afany de vendre segueix viu, ara en vendre bitllets de tren i bus a preu variable, sotmès a oferta, demanda, anticipació i darrer mol¡ment. Com a màquines solament es venen les excel·lents bicicletes per a diversos usos i tot l'equipament personal que s'ha d'anar renovant. Entremig, s'explota al màxim la venda de motocicles, encara de combustió, però en transició a electrificació.


La tecnologia aplica la ciència però ho ha de fer amb consciència, prudència. La ciència ha de contenir-se a la vista de la filosofia ètica. La seqüència s'ha capgirat. La tecnologia aplica la ciència, sense limitacions de consciència, ignora la filosofia ètica i es subordina als interessos financers econòmics de guany continu i creixent. Si hi ha culpables, uns més, altres menys, però hi participem tots els qui aguantem aquest sistema desbocat.