dissabte, 16 d’octubre del 2010

Els minaires de Copiapó. Resiliència i arrelament a la vida. Expectació a tot el món.

Tots hem seguit la greu peripècia d'aquests minaires de Chile. L'emoció ens ha atrapat tement que la sotida semblava impossible; tant de temps! L'alegria se'ns ha contagiat. Tots ens sentim contents i amb emoció hem vist com sortien els minaires fent el cor fort, amb el cap clar... però esgotats. Han consumit energies personals en excés i ara la descompressió no es fàcil. Ho han dut molt bé: davant la dificultat, resistir els de l'interior i ben cohessionats. A fora un equip ben dirigit amb intel·lgència,ciència i consciència. Ara, a casa ja poden plorar, deixar-se anar i adonar-se de com n'era de difícil d'impossible, que han estat al límit de la vida amb al mort. Ara no veuran ja la vida com abans. (Recordo que no se'n van sortir els 118 mariners del sbumarí nuclear Kursk el 2001; no se'n van sortir, o qui sap si algú va decidir que millor que no se'n sortissin).





És un èxit de la tecnologia -hem dit tots. Certament, l'enginy i la capacitat humana en programar operacions tan complexes amb una programació precisa, que s'ha acomplert a la perfecció, és elogiable. També s'ha vist que no sols és una qüestió de ciència-tecnologia dura. La ciència i el coneixement de la naturalesa humana ha estat tan important com la solució tecnològica. La comprensió de les reaccions psicofisiològiques, la importància de regular el temps, la interacció en el grup, han posat de manifest que les ciències social són tan ciències, certeses, que permeten predir i per això mateix orientar, conduir. La tercera dimensió humana, una dimensió que ens supera també hi ha estat present. Des de salmòdies, lletanies i pregàries d'uns, consciència de la vida que ens supera per a d'altres, projecció mística potser per a alguns.

Front al gran éxit tecnològic assolit amb ajuda de l'amic nordamericà i al gran encert en el tractament humà amb coneixement de psicologia i relacions humanes, algú ha dit que així tapem d'altres realitats. Els exercits d'USA segueixen presenst a moltes parts del món propiciant guerres quan convenen i la NASA dóna prioritat a investigacions i programes estratègics. Anant a salvar els pobres minaires de Chile potser s'aconseguirà que ens oblidem dels especuladors que guanyen fortunes en pocs dies sense arriscar res. Si ells no hi guanyessin tant, potser els minaires operarien en condicions de seguretat i salubritat i rebrien un millor sou per dedicar-se menys anys a una feina tan perillosa.



S'ha produït una mena de comunió humana que es pot limitar a l'espectacle d'allò que no s'havia vist, la novetat com a espectacle o la cosnciència que tots els humans formem part de la mateixa naturalesa, compartim els recursos del mateix planeta Terra i en canvi uns viuen molt bé i els altres carreguen escarrassats amb tot allò que els privilegiats gaudim: coure, petroli, coltan, sofre, sals... No podem passar per alt que som nosaltres que mantenim un món injust, un món que no és possible.

El presient de Chile diu que els responsables pagaran. Però si no és la primera vegada! Justament m'ha vingut el record de Santa Maria de Iquique (1907), també a Atacama, ara fa cent anys. Minaires del salnitre que treballaven en condicions dures, insuportables i es van declarar en vaga. Certament allà va ser pitjor perquè no va ser accident sinó una matança criminal d'unes 3.600 persones.







Confiem. Esperem. Exigim que aquest llarg patiment d'aquets 33 homes i les seves famílies, [de tants minaires que han mort d'accident o prematurament per malaltia] que tots hem seguit, porti un canvi total en les condicions de treballs dels minaires de tot el món que produeixen per nosaltres. Ells no ho podran aconseguir sols i som tots qui ens hem de fer sentir. Qui diu minaires, diu tots aquells treballs massa escarrassats. Martí Teixidó


dilluns, 4 d’octubre del 2010

España ha apurat massa. Ja s'ha acabat. No podem seguir junts

L'Estat de Catalunya en finançament justifica al independència econòmica
El catalanisme de finals del segle XIX no va sorgir per amor a la llengua que Mn. Cinto havia fet desvetllar als cors de la gent senzilla o els cors obrers d'Anselm Clavé; no va sorgir pels polítics regeneracionistes, Víctor Balaguer, Pere Corominas. Va ser quan es va veure el daltabaix per les empreses catalanes amb la pèrdua de Cuba i Filipines. La Lliga Regionalista, Lliga Catalana, Prat de la Riva... segueix al tancament de caixes i evidentment s'hi afegeix la llengua i la identitat catalana que farà que el poble doni suport.
A la vista de les dades y del moviment del Centre Català de Negocis estem en situació similar.
Una exposició molt clara, basada en dades contants i sonants. A veure qui les discuteix?
Una presentació didàctica que els docents hem d'aprendre per fer aquests temes ben entenedors.
Noves eleccions, quatre anys i la independència econòmica és inevitable. Si cal aportarem una part als que malgrat treballar, no se'n surten per causes alienes. Però no podem finançar als que van amb l'esquena dreta i no s'ajupen per fer feina ni es lleven d'hora.

No té pèrdua. Si vols conèixer les dades, escolta i mira.

dimarts, 28 de setembre del 2010

Vaga General 28 setembre: una vaga paraZETAmol


No hi ha dubte que estem davant d'una situació crítica. Crisi econòmica, social i política. Pitjor que crisi, doncs no és crisi de creixement o evolutiva. És una clara depressió econòmica, política i social.

Depressió econòmica, del sistema econòmic mundial basat en l'especulació sense creació de producció i generació de llocs de treball. Al matí compro yens a Tokyo i a la tarda els venc a New York. Això és trampa. Les regles del joc capitalista no són aquestes - ja ho va dir Galbraith. Tobin va proposar una mesura de control.

Depressió econòmica multiplicada per l'España fàcil heretada del franquisme i finançada per la Unió Europea des de 1986. Venem sol i platja, turisme massiu a tota la Mediterrània. Hem construït desmedidament. Què n'hem fet de les nostre indústries: el tèxtil, el calçat que inundaven els USA, la pell, l'oli envasat, els fruits secs, les conserves de fruita, les conserves de peix i marisc, el submarí, l'helicòpter, camions Pegaso i Ebro, el tren Talgo, el motor d'aigua, les joguines... A partir dels anys 80 qualsevol treballador va picar l'ham: unes accions de Telefònica, de Repsol o de Criteria. Darrerament molts van optar per comprar un pis per a vendre'l o per posar-lo a lloguer i assegurar-se una renda addicional. Els sindicats sempre defensors dels drets dels treballadors no han contribuït a incrementar al consciència del deure de la feina ben feta i en el cas dels professionals servidors públics, el deure de fer la feina ben feta malgrat la falta d'atenció de l'Adminstració. I ara, en crisi, la solució és fer-se funcionari. I els joves actuals: enginyers informàtics, inventors, investigadors... han de marxar?

La depressió és política perquè no hi ha líders amb credibilitat. Les persones competents i compromeses rarament, cada dia menys, segueixen les disciplines dels partits i sindicats i acaben abandonant per no caure en tan gran alienació. Les disciplines de partit i sindicals van habituant a no pensar a pensar allò que pensen tots (se n'ha dit ¿? políticament correcte). Accedeixen a la direcció persones estratègiques que no fan allò que pensen sinó allò que convé i cada dia és més gris el lideratge, tant, que són molts els que s'atreveixen a ser líders, presidents o secretaris generals (inconsciència total). Entre postures enfrontades apareix una tercera figura de casualitat, poc bregada, que potser no ambiciona però somia i es troba amb resposabilitats que el superen. Bé prou que es nota; passat un temps parlen sense dir res. Semblen mals capellans que tot el dia estan sermonejant i declaren al seva fe i les seves conviccions però no aporten solucions efectives.

I aguantem tot això. Aquesta és la depressió social, depressió de cavall -com es diu. Si la gent aguanta tot això, s'enfonsa en la misèria humana: no pensar, no sentir, no rebelar-se, no emprendre iniciatives...

Una vaga general ?. Ara, després de tres mesos de la reforma laboral?, després d'un any de pedaços per tapar la crisi econòmica? El 2008 el Gobierno de España va decidir fer front a la crisi de la construcció i a l'atur amb un Plan Español d'obres i tots els ajuntaments s'hi van apuntar, en força casos sense saber ben bé què havien de fer o programant obres que no tenien cap urgència. D'on va sortir aquest fons econòmic?... El juny de 2010 ens han cobrat la derrama: reducció dels sous de funcionaris i congelació. Des de juliol paguem un IVA incrementat al 18%. Això són solucions a càrrec del altres. Valenta manera de governar! I mesos abans, bancs i caixes d'estalvi havien anat a demanar almoina sense vergonya. I anys abans el govern va donar diners a les empreses elèctriques. Una injustícia inacceptable. O no era més just que es fés front a la hipoteca d'habitatge habitual dels treballadors?. Els treballadors amb hipoteca d'habitatge han estat estafats. Per què es paguen els interessos abans i no conjuntament amb l'amortització de capital? Així ,quan no es fa front a les quotes, el pis hipotecat va a subhasta, és malven si es que esbpot vendre, però el treballador, ja sense pis, segueix amb deute a l'entitat financera. Per què volem un govern que no protegeix per igual els treballadors. Un govern SO, socialista obrero, actua així. No ho va fer millor un gover PP, populista prepotent.

De les 7 vagues generals en democràcia i de la prèvia recordo bé i vaig impulsar:

12 de novembre de 1976. Vaga general política contra el govern UCD-Suárez per assolir la democràcia, l'amnistia i la llibertat sindical.

14 de desembre de 1988. Vaga general contra el govern PSOE-González per evitar la reforma laboral i de les pensions anunciada.

20 de juny de 2002. Vaga general contra el govern PP-Aznar en oposició a una major precarietat laboral, particularment per als joves.

Aquesta darrera va ser un èxit. El govern va retirar el projecte. Els qui ens havíem declarat en vaga amb escrit 48 hores abans coma acte públic de pressió acceptant la reducció proporcional del sou, vàrem reclamar que se'ns retornés la reducció. La vaga havia estat inevitable i se'ns havia donat la raó. No es va retornar la part descomptada: un mal govern. Hem de dir que vàrem anar a la vaga pel dret dels altres, de tots, per justícia necessària, encara que els qui treballàvem des dels 16 anys no ens veiem afectats pel projecte de reforma. Lluitar per la causa dels altres dóna molta força.


En aquesta ocasió ens trobem davant d'una vaga que arriba tard. és una vaga paraZETAmol, és una vaga calmant del dolor. Els calmants s'apliquen al moment, per rebaizaxar el dolor però s'ha de conèixer la causa del símptoma dolor i aplicar el remei o medicació adequada. Al juny i juliol ens en vàrem anar de vacances. Llavors era comprensible una dosi de paraZETAmol. Ara hauríem d'estar posant remei, alternatives i estem ploriquejant.

I encara més. ¿Ningú té més imaginació que pensar en la vaga, en una forma de lluita obrera del segle XIX? Una lluita obrera pensada per perjudicar l'empresari i forçar una negociació. ¿Com es poden fer vagues de serveis públics: transports, hospitals, escoles, correus...? En cada cas, cal pensar una forma de lluita forta, imaginativa i amable. En trasports... deixar entrar de franc i acceoptar que els usuaris voluntàriament dipositin el seu preu a la caixa de resistència dels treballadors. En hospitals... seguir atenent bé i convocar concentracions de familiars en dissabte o diumenge. En escoles... cantar, pintar i dramatitzar més que mai i sortir a fer-ho en concentracions a places i mercats amb aquiescència dels pares. Correus...¿? no se m'acut.

Tinc tots els motius i més per estar descontent, per no acceptar aquesta situació. Veig un poble que aguanta, que no s'atreveix a pensar, que és dòcil a uns dirigents que no lideren. Penso que a l'escola hem educat una generació en la submissió. Vam canviar la submisisó a les esglésies i a la dictadura per la submissió a l'escola adaptada al pensament dominant. És una depressió cultural: l'humà que renuncia a una cosmovisió lliure, al sentit de la vida amb libertat de consciència. En temps d'abundància, 14 anys de vaques grasses, ha estat satisfet amb menjar, beure i jeure, amb el consum irresponable, ho ha gastat tot i més. Ara, en temps de crisi, 7 anys de vaques magres en esperen, es posa les mans amb al cap i enyora les cebes d'Egipte però no cerca herbes al desert o aigua a la penya i carrega contra els seus líders, els líders que ell ha creat. Tenim els líders, el govern que ens mereixem; així l'hem fet.

Però no vull prendre aquesta pastilla de la vaga paraZETAmol, treurem el dolor i no solucionar res. Martí Teixidó

diumenge, 26 de setembre del 2010

Eleccions al Parlament de Catalunya 28 N. Hora de legitimar Govern. Política d'educació clara.

Metroscopia publica avui resultats d’una enquesta feta a 1.200 ciutadans de Catalunya. En diuen entrevista, però ha estat “entreoïda” doncs s’ha fet per telèfon; la distribució de la mostra no és gens proporcional però permet posar en titulars a primera plana el nombre de diputats que podrien ser elegits de cada partit o coalició. Dues vegades m’han volgut preguntar i m’he negat a donar resposta. Suposo que no sóc pas l’únic igual que suposo que hi deu haver persones encantades de respondre. També hi deu haver els qui diuen allò que toca dir, allò que es porta encara que després, el dia de l’elecció facin diferent. Considero aquestes operacions –se’n publicaran moltes aquests dies- induccions per a uns, feina per als altres i proves per fer reaccionar en sentit contrari per als més interessats. Generalmemnt els resultats es decanten una mica cap al cantó de l’òrgan que els publica i en tot cas, els comentaris interpretatius no tenen objectivitat i sí intenció.

Els resultats que presenta Metroscopia donen un clar avantatge a CiU




Així, CiU podria establir acords de govern amb qualsevol de les altres opcions. Seria un panoarma inèdit i per comptes de tantejar qui donarà un suport més estable, el grup majoritari podria mirar d’incorporar objectius de tots els grups de manera proporcional a la seva representativitat política. (Bé, alguns no s’hi avindrien). Després de tot el que hem viscut i vist amb l’Estatut i la seva Sentència, de l’Independència com a sortida extrema però que acaba per dividir-nos més, de la mobilització tan gran del 10 de juliol que integrava gent de parla familiar catalana i de parla familiar castellana i d’altres… necessitem un govern d’entesa total liderat per qui obtingui majoria. Catalunya s’ha de redreçar des de dins, amb la seva gent, la del 10 de juliol, la dels empresaris emprenedors que creen locs de treball aquí i no es dediquen solament a l’especulació financera. Catalunya redreçada i amb el cap alt , sabent que té una economia pròpia sòlida, serà també solidària d’España si se sent respectada.


Set anys d’esperances i decepcions. El 2003 va començar el govern entre tres partits que es va renovar el 2006. Han estat set anys i molts esperaven canvis de millora respecte a la situació anterior, uns governs que de manera continuada havia presidit Jordi Pujol. Una fita d’unitat inèdita el 2005: l’Estatut d’Autonomia aprovat pel Parlament de Catalunya. Hi ha hagut importants decepcions, però la més gran ha estat que no es vegi unitat d’acció en el govern. Ara, la meitat de la ciutadania està escaldada (50% de possible abstenció) i mentre entre 2003 i 2007 sortia diner per a tot, de sobte el govern ha d’encarar la més gran restricció econòmica. És comprensible que la ciutadania que votarà no vulgui assajos ni experiments arriscats. Artur Mas ja no és l’hereu com el 2003; ha estat dues legislatures a l’oposició i això curteix. Curtits van arribar a la presidència Jordi Pujol, Charles De Gaulle, Willy Brandt, François Miterrand, Nelson Mandela… En els darerrs anys hem vist una devaluació de la política a causa d’haver accedit persones amb un massa curt recorregut. Artur Mas ha dit que cercaria les persones competents per a cada responsabilitat.

L’educació, la política de l’educació, ha estat en aquests set anys de les més actives i de les més desorientades. Ha fet una trajectòria tan erràtica que avui tothom parla d’educació però ningú en fa una valoració positiva. Els informes internacionals no deixen ben parada l’educació d’España i la ciutadania en general està insatisfeta del servei educatiu. No n’estan contents ni els professionals docents, mestres o professors, ni els pares i mares, ni els empresaris que troben poca gent ben preparada, ni les universitats que reben massa estudiants amb coneixements i competències molt dispersos i poc consolidats.

La política de l’educació ha estat erràtica. S’han succeït quatre consellers i consellera i no s’ha vist continuïtat ni quan eren del mateix partit polític: Bargalló i Cid (ERC), del Pozo i Maragall (PSC). El 2003 hi va haver un important canvi de càrrecs directius, molts dels quals van ser rellevats el 2006 però que es va recol·locar en algun lloc. El conseller Maragall ha d’haver rebut asessoraments molt contradictoris i ara ha seguit els uns, adés ha seguit els altres i sovint ha fet el que li ha semblat, ell que és un nouvingut a l’educació. Hi ha hagut molta moguda contradictòria.


En l`àmbit de l’atenció a al diversitat. Perv als alumnesnouvinguts: Aules d’Acollida, Espais de Benvinguda, Plans Educatius d’Entorn, Nou Pla d’Immersió Lingüística, Pla de l’Esport a l’Escola… iniciatives que poden tenir la mateixa finalitat però que no es consoliden bé amb tants canvis d’orientació. En l’atenció a alumnes amb Necessitats Educatives Especials s’impulsa l’Escola Inclusiva confiant reduir les Escoles d’Educació Especial, estendre Unitats de Suport a l’educació especial als centres ordinaris… però es vol fer reduint els costos i en el millor dels casos serà amb els mateixos i més aviat la desconcentració de recursos humans i materials ens ho pot encarir econòmicament. El que segur disminueix són els costos socials derivats que els economistes potser no han considerat.

En legislació i organització administrativa. La Llei d’Educació ha ocupat el Parlament de Catalunya de 2006 a 2009 i continuava els grans debats de la Conferència Nacional d’Educació (2002) i El Pacte Nacional per a l’Educació 2005). Prioritats derivades són l’Autonomia dels centres ja decretada i la Direcció dels centres o la Inspecció d’Educació que s’estan cuinant. Entremig ja es van assajar les Zones educatives, abans de saber del cert si han de ser òrgans d’autonomia local participativa o un gaó administratiu per sota de la Direcció territorial.

El calendari escolar ha ocupat bona part del debat públic i tot plegat per avançar cinc dies a canvi de cinc dies al febrer o març. La majoria de pares-mares no saben com s’ho faran. Els mestres descontents i els menys compromesos aprofiten per desentendre’s de sortides i colònies escolars. Els sindicats de docents acatuen des d’una perspectiva externa a l’escola, clarament laboral. Existeixen les Juntes de directors com òrgan de participació del Departament d’Educació però no es pronuncien. La 6a hora es va implantar als centres públics d’educació primària amb reducció de dues hores setmanals de docència per als mestres; comportà un increment de la despesa que semblava impossibe i de moment ha creant més problemes que millores observables. Tres anys després es retallen els sous i s’ajusten les plantilles docents.

El Projecte educatiu, igual que la Carta de compromís educatiu establerts per norma administrativa no produiran els efectes de la presa de posició institucional del centre. ¿Qui sap que el Projecte Educatiu és una resposta del grup de la Pédagogie Intitutionelle dels anys seixanta del segle XX (Lobrot, Lapassade) front a l’uniformisme de l’escola francesa?. Ara resulta que és l’Adminisrtació que diu: “Has de tenir un projecte educatiu, heu de signar una carta de compromís educatiu”. Ara tots el tindran i haurem d’escatir quan es tracta d’un paper o quan es tracta d’una presa de posició compromesa.

Autonomia i rendiment de comptes. Els Plans estratègis de centres iniciats el 2005, convertits en Plans d’autonomia el 2006, barrejats amb Plans de millora per propiciar la qualitat de l’ensenyament aprenentatge no han arribat a produir canvis a l’aula en la majoria de centres i han comportat moltes hores de reunió, de gestió i un increment considerable de l’assignació econòmica. Molts dels mateixos centres ja participaven en el Pla de Qualitat i Millora Contínua amb auditories de qualitat segons normes ISO:9000 i acreditacions per agències externes. Aquesta matexos centres han estat sotmesos a Avaluació Global Diagnòstica aplicada per la Inspecció d’educació. Tot plegat una olla barrejada que no té altra explicació que cada nucli de diectius ha de fer la seva memòria per justificar el seu lloc. I els directors i directores ho tenen clar: per incrementar una mica els recursos econòmics s’apunten a tot encara que veuen que les orientacions que reben d’uns i altres provoquen curtcircuïts com si connectéssim corrent elèctric altern i continu. I el rendiment de comptes es eredueix a comptes econòmics o de percentatges de qualificació; no s’ha entès que en educació els resultats són un indicador però que l’educació, l’ensneyament-aprenentatge és un procés. Les empreses de serveis no es poden avaluar solament pels resultats.

L’ensenyament i aprenentatge. El currículum escolar, allò que han d’ensenyar els docents i que han d’aprendre els alumnes és el que queda més relegat quan és el que realment dóna sentit a la institució escolar. Davant la ridícula imposició de més hores de lengua castellana pel Gobierno de España el 2007 s’ha actuat de manera vergonyosa promovent des de l’Adminsitració educativa que s’escrigui una distribució horària legal encara que en la pràctica se’n faci una altra. Ara la gran novetat és el currículum per competències bàsiques i hi ha persones que es dediquen a pensar i inventar allò que ja està en la història dels sistemes pedagògics des dels inicis del segle XX (Dewey i el currículum escolar, l’educació funcional de Claparède, la globalització i l’experiemtació de l’Escola Activa, El Pla Langevin-Wallon per a l’educació secundària). L’aprenentatge de llengües no té model pensat per a la realitat de Catalunya i es superposen: anticipar la lengua anglesa a infants de 4 anys, fer una àrea en llengua estrangera, aprenentatge plurilingïstic particularment de llengües romàniques (EuroComRom, Euromania) però no hi ha agut manera de decidir que per a cada hora de classe es necessiten dues hores de professor per fer subgrups de quinze alumnes de nivelll de competència proper. La necesitat de disposar de docents no especialistes en llengua, competents en llengües estrangeres s’ha canalitzat cap a les escoles oficials d’idiomes (trenta alumnes per classe, deures i temps de desplaçament) quan es podrien reservar tres hores del docent especialista per a activar la llengua estangera dels seus col·legues del propi centre. Ara marca la prioritat el projecte eduCAT1x1 per a integrar les TIC i tota l’atenció està en els equips maquinaris i en el finançament atès que es basa en els entorns creats per les editorials; no sentim parlar de la pedagogia Freinet que fa cinquanta anys ja havia fet un canvi organitzatiu de l’aula convertida en taller incorporant màquines i mitjans moderns on els alumnes feien activitats diferents completades per unes sessions col·lectives molt ben preparades.


L’educació és l’empresa que més implica el conjunt de la societat, més fins i tot que la salut. L’educació és tota la societat en tant que educable i com va deixar dit i escrit Dewey: “En l'escola ideal tenim la reconciliació entre els ideals individualistes i els institucionals” (My pedagogic creed, 1897). La institució escolar solament fa una part de l’educació al costa de la família i, avui, dels mitjans dec omunicació. La institució escolar és la que millor pot contribuir a fer de l’infant o jove persona lliure i creativa que se senti formant part de la societat a la que pertany i en la que ha de participar amb la seva iniciativa i treball.

La política de l’educació ha de ser unitària, sens perjudici de la diversiatt de sentits de la vida. Solament si els infants perceben una acció coincident dels adults interioritzaran uns patrons de conducta i unes pautes de relació sòlides, A mida que vagin creixent també veuran la diferència que ha de ser respectada i podran prendre posició sense abandonar les primeres normes de conducta que van rebre. La política de l’educació, sempre complexa, ha d’escoltar abans l’opinió de docents i pedagogs experts per decidir, segons programa polític, aquelles opcions que tinguin major fonament i beneficiïn el major nombre de persones. Martí Teixidó

dissabte, 11 de setembre del 2010

Diada Nacional de Catalunya. Acte institucional. La llengua catalana amb tots els seus parlars

L'Onze de setembre festa popular al carrer. Ha deixat de ser un cap de setmana per marxar de ciutat. Ben al contrari, el carrer s'omple de gent amb criatures, de gent gran, de joves, de treballadors... i també es clar, de polítics i de represnetants institucionals. Enguany ha quedat clar que la festa és de la gent, del poble; festa alegre però d'afirmació de la identitat catalana i enguany de descontent pel tracte que ens dispensa España.

L'acte institucional al Parc de la Ciutadella iniciativa del president Pasqual Maragall es manté i pren forma estable molt ben trabat -vull pensar- per persones de cultura i compromis amb la societat, tota. Que p`resideixin tpts els represnetants institucionals i que siguin convidats els presidents anteriors és un acte d'unitat democràtica. Després ja els veurem tots volent assolir "la vistòria electoral", expressió ridícula.



A mi m'ha plagut especialment que es poguessin sentir tots els parlars de la llengua catalana i una cultura d'identitat irrenunciable i alhora oberta al mestissatge. Un petit vilatge de Catalunya ofereix la seva senyera que passa a ser la senyera de tots. El cant de la senyera: Al damunt dels nostres cants aixequem una senyera que els farà més trionfants... en senyal de germandat... en senyal de llibertat... alçarem els ulls al cel... El cel que és el mateix per a tot el planeta Terra, que no és propietat de ningú malgrat sigui creuat per tantes aeronaus on viatgem d'un cap a l'altre els dels països que tenim millor economia i ens en sentim amos..

Xavier Ribalta, amb camisa vermella i la força de veu que li és pròpia:
Oda a Espanya (1898) i Cant de retorn (1899) de Joan Maragall



Escolta, Espanya, -la veu d´un fill
que et parla en llengua - no castellana;
parlo en la llengua - que m'ha donat
la terra aspra:en´questa llengua - pocs t'han parlat;
en l'altra massa.

T'han parlat massa - dels saguntins
i dels que per la patria moren:
les teves glòries - i els teus records,
records i glòries - només de morts:
has viscut trista.
Jo vui parlar-te - molt altrament.
Per què vessar la sang inútil?
Dins de les venes - vida és la sang.vida pels d'ara - i pels que vindran:
vessada és morta.

Massa pensaves - en ton honor
i massa poc en el teu viure:
tragica duies - a morts els fills,
te satisfeies - d'honres mortals,
i eren tes festes - els funerals,oh trista Espanya!

Jo he vist els barcos - marxar replens
dels fills que duies - a que morissin:
somrients marxaven - cap a l'atzar;
i tu cantaves - vora del mar
com una folla.
On són els barcos? - On són els fills?
Pregunta-ho al Ponent i a l'ona brava:
tot ho perderes. -no tens ningú.Espanya, Espanya. - retorna en tu,
arrenca el plor de mare!

Salva't, oh!,salva't - de tant de mal;
que el plô et torni feconda, alegre i viva;
pensa en la vida que tens entorn:aixeca el front,
somriu als set colors que hi ha en els núvols.

On ets, Espanya? - no et veig enlloc.No sents la meva veu atronadora?
No entens aquesta llengua-que et parla entre perills.?
Has desaprès d´entendre an els teus fills?
Adéu. Espanya!



Tornem de batalles,- venim de la guerra,
I ni portem armes, pendons ni clarins;vençuts en la mar i vençuts en la terra,
som una desferra.
Duem per estela taurons i dofins.
Germans que en la platja plorant espereu,
ploreu, ploreu!

Pel mar se us avança - la host macilenta
que branda amb el brand de la nau que la duu.
Adéu, oh tu, América, terra furienta!
Som dèbils per tu.
Germans que en la platja plorant espereu,
ploreu, ploreu!
Venim tots de cara - al vent de la costa.
encara que ens mati per fred i per fort.
encara que restin en sense resposta
més d'un crit de mare quan entrem al port.
Germans que en la platja plorant espereu,ploreu, ploreu!

De tants com ne manquen duem la memòria
de lo que sofriren,- de lo que hem sofert,
de la trista lluita sense fe ni glòria
d'un poble que es perd.
Germans que en la platja plorant espereu,
ploreu, ploreu!

Digueu-nos si encara la pàtria és prou forta
per oir les gestes - que li hem de contar;
digueu-nos, digueu-ms si és viva o si és morta
la llengua amb què l'haurem de fer plorar.

Si encara és ben viu el record d´altres gestes,
si encara les serres que ens han d´enfortirs´aixequen serenes damunt les tempestes
i bramen llurs boscos al vent ponent
germans que en la platja plorant espereu,no ploreu: rieu, canteu!


Lamentablement són paraules, pensaments, sentiments massa vius, massa actuals després de 111 anys, davant del maltracte que ens dóna España. Aquest és el disgust de la gent del carrer que acompanya la celebració de l'Onze de setembre. Ara se li afegeix el dels sectors econòmics, els empresaris, que veuen com no participen dels repartiments de la Villa i Corte i ara calculen que amb la independència milloraria l'economia de Catalunya. Es repeteix la història dels incicis del segle XX amb la Lliga Regionalsita que deu anys abans no teníen cap sentiment catalanista i la llengua catalana era cosa de pagesos i capellans de poble, de Mossèn Cinto.

¿L'acte institucional ha ignorat que no s'ha respectat l'Estatut de Catalunya de 2006 per no haver volgut actualitzar la Constitución Española de 1978? ¿No és prou menyspreu, befa i atemptat que una colla d'onze arreplegats per equilibri entre partits polítics pugui negar allò que ha aprovat el Parlament de Catalunya, han reduït i limitat las Cortes Españolas i ha aprovat encara que reduït el poble de Catalunya en referèndum "legal"?

¿L'acte institucional ha ignorat la tanta gent, de parla catalana i de parla familiar castellana, que sens dubte van sortir el 10 de juliol de 2010 a dir que ens deixin governar, que ho fem legalment i que no ens posin entrebancs? Ja va quedar clar aquest dia que els polítics no popdien anar davant d'un poble que s'ha sentit estafat.

I aquest poble ha respectat l'acte institucional, o és que no s'ha donat veu a tots?


El Cartell de la Diada 11 de setembre: La barca dels Segadors de Benet Rossell


Negre, molt negre, massa negre; i si alguna cosa es mou semblen mosquits o sabaters d'aigua. Encara hi ha una notació musical i tant de bo que no ens falti la cançó. D'entrada he dit: -No m'agrada aquest cartell. Però aviat he vist que l'artista no el deu haver fet perquè li agradi, l'artista ha plasmat l'actual moment de Catalunya: negre, desorientat. En economia patim la situació general, accentuada perquè som petits i el papà España ens ha de donar diners dels que abans ens ha recollit (o requisat). En política, trenta anys d'autonomia, 3/4 d'un bicolor i 1/4 d'un tricolor i ara veiem que quan barregem tots els colors... surt negre. I cap partit ja diu el que pensa sinó el que convingui pensar per captar la majoria: no hi ha color. I surten mosquits picadors provocadors però que perden el temps barallant-se entre ells. Com s'ha de governar un poble? Un poble que ha de demostrar que ja es gran i que s'ha de tractar de tu a tu amb España? Sí, Benet Rossell és un artista perquè simbòlicament ens està retratant i efectivament no en sortim ben parats. No ho sabíem?

Però el que no és creació d'artista és: el vestit negre o fosc dels consellers i parlamentaris, el negre dels músics i corals... tota una escenografia negra, llevat de la presentadora, única nota de color, la que es va establir per a les veus femenines del cor i la llicència que es permet a les dones però que no en van fer ús. Sort que el president Maragall va ser cridat a pujar a l'estrada al final de l'acte: va canviar el color. Escenografia negra amb fons rogenc d'argila. La creació mostrada pel director Joan Ollé es redueix a literària i musical però veient-lo a ell jo penso que no té gust en vestir-se. Doncs que posin un director artístic de l'escena; per què no una senegambiana-catalana: quina alegria de color! Aprenguem-ne els catalans que estem massa sotmesos a la tirania interessada dels dissenyadors de moda d'Occident, expressió de postmodernitat.

No hi ha cultures com no hi ha natures. La cultura és tot allò que els humans podem crear cooperativament, aplicant intencionalment les lleis de la natura, no interferint-les per no veure'ns abocats a desastres (ara ens n'hem adonat). Com la Natura té difernts climes, sòls i vegetacions, així la Cultura presenta diferències segons el clima, el territori, els recursos naturals i... també la història que pot haver introduït evidents canvis d'evolució. No hi ha fronteres dins la cultura, els canvis es perceben evolutivament a través de l'espai i del temps. Una excel·lent mostra n'ha estat l'oferta musical, particularment la Sardana flamenca del irrepetible Toti Soler, prop de quaranta anys fent una música que integra les arrels catalanes amb les arrels de tots els qui viuen a Catalunya. I la Jota de Jotes que és tan catalana com la sardana, ballada amb atreviment desenfadat i animós pel ballarí Andrés Corchero. I els balls de gitanes, i el jazz i famenc fets a Catalunya... dels bons. Hi cap tot si no es renuncia a la llengua catalana, amb totes les seves variants, amb tots els mestissatges. I la qualitat dels músics, dels instrumentistes tradicionals i dels compositors actuals que fan harmonitzacions, agradoses i atrevides alhora, és d'una alçada que supera el petit país que som. Mot bé per tots, a tots.



Que segueixi l'acte institucional de l'Onze de setembre! Cal que s'emteti integre per televisió i que tothom pugui participar d'aquest acte de comunió cultural, que també mostra innovació però que ha de deixar reduït al mínim el domini (cap partit, empresa o institució se n'ha d'apropiar). Que segueixi l'acte institucional de l'Onze de setembre! Martí Teixidó

Separador, separatisme ? D'on ve aquesta expressió/concepció?

L'Hble. President de la Generalitat fa un missatge institucional amb motiu de la Diada Nacional de Catalunya. Descriu la situació com a punt primer d'un bon exercici de ciència política:

"A finals de juny, es va fer pública la sentència del Tribunal Constitucional sobre un dels recursos presentats contra l’Estatut. El fons i la forma de la sentència van provocar una fonda indignació en amplis sectors de la societat catalana. Una indignació que es va expressar de forma massiva i plural a la gran manifestació del juliol passat pels carrers de Barcelona. Ara bé, la sentència no ha invalidat l’Estatut ni de bon tros. L’Estatut és vigent i útil, per això l’he defensat i el defensaré amb totes les meves forces. Però el pronunciament del Tribunal Constitucional ha malmès el sentiment d’afecte de molts milers de catalans en relació amb Espanya i les seves institucions. "

Al President i Consellers del Govern de la Generalitat de Catalunya (informats això sí de bones anàlisis polítiques) no els correspon fer ciència política sinó acció política,.Els correspon apuntar finalitats que apleguin el màxim consens i realitzar accions que condueixin a les finalitats en benefici de tots, si pot ser, i sinó al menys, en benefici de la majoria (utilitarisme democràtic).

No corresponen prèdiques i bons consells en favor d'uns i en contra d'altres:

"...el diàleg s’imposi per damunt de la cridòria, en què la concòrdia s’imposi per damunt de l’enfrontament, en què la unió s’imposi damunt de la pulsió separadora."

Això no és institucional.

Què vol dir això de "cridòria"? ¿Qui ha vist una manifestació tant nombrosa, tant cívica i tant correcta com la de 10 de juliol de 2010? No calia ni polícia, tothom es comportoava. L'única provocació va ser que els polítics institucionals volguessin encapçalar un poble al qual no havien sabut liderar.

Què vol dir això de "pulsió separadora". Qui ha reintroduït l'expressió "separadora, separatisme" si sempre es parla de "dret a decidir", "autodeerminació", "independència", "autonomia" "federalisme". Ara cal anar a la Història. Ni al Unió Catalanista de 1891, ni la Lliga Regionalista de 1901 van ser "separatistes"; demanaven autogovern, autonomia, descentralització, federació però des del Govern d'España es va parlar del "separatismo vasco y catalán". També el règim doctatorial del general Franco va parlar sempre del "separatismo catalán". Com ja s'ha dit sovint, els qui parlen de separatisme són els qui ens maltracten i separen perquè no accepten ni independència, ni confederació, ni autonomia, ni federació. Res d'això és "separatisme". Vegem com France, España, Polska son clarament independents i no estan separades de la Unió Europea de la qual formen part.


Diada Nacional de Catalunya - no defallim

Ni defallim, ni ens encongim. Amb el front alt. Afirmem la nostra identitat i reconeixem la diversitat cultural. Tantes provocacions posen de manifest la misèria humana, la falta de cultura i la ignorància a la que ens va sotmetre un règim de generals acomplexats incapaços de pensar i sempre "a su orden". Ridículs... i encara en queden. Els ciutadans de Catalunya han de saber que amb la llengua catalana afegeixen un plus, no renuncien a res; s'obren a l'aprenentatge de més llengües, a la cultura que no té fronteres i al país que et permet entendre i ser solidari amb tots els pobles.


dijous, 5 d’agost del 2010

Europa… Ai Europa! Què és Europa? La Unió Europea?

Europa… Ai Europa! Què és Europa? La Unió Europea?


Europa és més que la Unió Europea, no ens en podem apropiar. La Unió Europea és una realitat?... Passen els anys. España va entar a l’Europa dels 12 l’any 1986. Ara ja és l’Europa dels 27 estats. O són els Estats de la UE?.


Cultura i llengües. Viatjo per al UE I em sento desconcertat. France és un dels estats forts de la UE. A Paris es viu una ciutat internacional, una capital de la cultura que New York no ha pogut fer enrera. El museus són explicats en plafons en francès i també en d’altres llengües: anglès, alemany, italià… l’espanyol rarament, tampoc el portuguès o el grec. A Deutschland, sorpresa incomprensible, els museus són explicals en alemany, solament. No trobo explicacions ni en francès llengua veïna, ni en anglès llengua d’ús generalitzat arreu del món. El pesonal dels museus, de Weimar en aquest cas habituats a rebre visites d’arreu, no parlen altra llengua que l’alemany. Els demano excuses per no comprendre jo l’alemany i demano si francès, o anglès… Cap d’elles. Alemany i gestos. Les indicacions dels comerços d’autopistes i del personal solament en alemany, rarament anglès limitat i gens de francès. No veig dimensió europea. A United Kingdom of GB & NI no hi vull tornar des que no es volen vincular a la moneda euro; són europeus a mitges, per al que els convé, I ja dura massa. Tampoc tenen interès per comprendre i parlar altres llengües convençus que la seva és la llengua del món.

D’España hi ha molts estudiants que fan programes Erasmus però prefereixen països de llengua propera com Itàlia o Portugal i estant en un altre país s’organitzen per trobars-se entre ells massa sovint.

A Catalunya, petit país amb llengua pròpia, els museus i exposicions mostren com a mínim calatà, espanyol i anglès; a vegades també francès. Si no acceptem l’Europa de les llengües, o bé ens quedem amb la nostra o bé anem a una llengua universalitzada que perd tota l’expressivitat per tal de garantir una comunicació elemental, simple, empobrida… no farem la Unió de la Diversitat Europea.


Mirem l'economia. España es va afegir a la Unió Europea partint d’un nivell econòmic baix i rebent moltes ajudes econòmiques durant anys. Sembla que no ens hem posat al nivell, ben al contrari, la producció interior sembla menor i tanmateix productes que abans eren propis ara són d'importació. No així a France que protegeix la seva producció agrícola com cap i tots els productes d'alimentació. No així a Deutschland on comprovo que la majoria de productes són propis; les tovalloles, els electrodomèstics, el parament de cuina. A España, a Catalunya tovalloles de Xina o Portugal, nous de Chile, mongetes del Marroc, electrodomèstics línia blanca alemanys, calderes de calefacció francess o alemanyes... Que poc contribuïm a mantenir i milorar la nostra producció: bicicletes Orbea i BH, electrodomèstics Orbegozo i Fagor, sabates d'Alacant, de Logoño, de Mallorca o de Valverde del Camino.


Política no n'hi ha; hi ha molta reglamentació i sembla que es fa complir. La política comú és curta de mires, és la política dels Estats si els convé, no si convé als ciutadans europeus. Un sistema de govern no de tres poders sinó de cinc o sis: dos executius i un president, un parlament, un tribunal de justícia però els assumptes econòmics en tenen un de propi. Tot plegat massa complex per a prendre decisions i executar-les. Ja no va prevenir Montesquieu: molts a deliberar però per a decidir, pocs o un de sol.

dijous, 15 de juliol del 2010

Ai! la societat líquida... On quedarà la cultura si tot s'hi val?


Y como hace tiempo que, al menos entre nosotros, el estado de deterioro de la cultura hace que uno pueda perfectamente publicar un artículo, un libro o un suplemento cultural plagado de memeces, erores, mentiras y papanatismo y que no pase absolutamente nada (o incluso sea elevado por ello a los cielos), o bien publicar un artículo, un libro o un suplemento cultural pleno de inteligencia, aciertos, verdad y originalidad y tampoco pase absolutamente nada (o incluso sea por ello condenado a los infiernos)...

"El conocimiento líquido" Claves de Razón Práctica nº 186, octubre de 2008, pp. 4-11.
Republicado en: Nunca fue tan hermosa la basura. Galaxia Gitenberg/Círculo de Lectores, pp. 255-280.

dimecres, 7 de juliol del 2010


Què volen aquesta gent que han estat esperant la sentència anunciada després d'una llarga crònica?
Si tenen la legitimitat política, la representativitat que els ha atorgat el poble de Catalunya... què han estat esperant?

Ara han quedat deslegitimats, ja cal que trobin altres representants. Ja veiem quina pena fan quan parlen aquest dies: Montilla, Nadal, Chacón, Iceta... i els que callen: Molas, Obiols, de Madre, Majó. Saben que l'han vessada de mig a mig i si no es retiren és perquè malden per a ells mateixos, no per al país de tots. D'aquí uns anys ni ens en recordarem perquè han estat falsos líders i si haguessin estat autèntics líders diríem que nosaltres hem fet un país millor.

Ara ens conviden a anar amb la senyera? Això ja ho farem l'Onze de Setembre que és una festa encara que de tràgic record. Ara anem a dir que aquesta mala convivència no pot continuar. On són aqueslls amics de Catalunya que teníem a Madrid i arreu d'España?... Miguel de Unamuno, Bartolomé Cossío, Pedro Laín Entralgo, Julián Marías y José Luís L. Aranguren... No en tenim cap? Solament tenim PPs, COPEs, Salamancas, Rodríguez Ibarras, Valcárceles...? També en els moments difícils euskalduns i navarresos miren la seva economia i ja no ens són amics?

Si ens avergonyim de nosaltres mateixos, com volem que ens admirin? Ja ens han fotut prou cops i encara aguantem? Des del Pacto de San Sebastián ja passa de mida.

Aquest matrimoni, resultat de capitulacions matrimonials forçades, no funciona, no hi ha afecte. Però aguantem. Catalunya és la dona apallissada i fins ara no ens hem separat per por de l'economia. Però ara hi ha massa empresaris de Catalunya que no poden xuclar la mamella a Madrid, villa i corte de las adjudicaciones y nombramientos. Ara, per raons econòmiques i no sentimentals o nacionals, hi ha empresaris que pensen que en un país de la mida de Nederlands o de Denmark els aniria a mida. Bé que els ha anat a Slovenija, Croatia, Lietuvos... i als països veïns també, però sense abusos.








El que segueix estava dit el 10 de setembre de 2009
. A mi no em va caldre pensar molt

El TC s'està deslegitimant ell tot sol

1. Si l'Estatut va seguir el procediment legal, el va aprovar el doble Parlamento español i els ciutadans de Catalunya en referèndum el 2006, el TC no pot estar per sobre de tot el 2008.

2. Si el TC és escollit pel legislatiu amb el control de l'executiu, el poder judicial no és independent i no és el tercer poder de la democràcia. Montesquieu no ho avalaria.

3. Si el TC no ha arribat a una decisió en termini raonable i necessari, ja només per la forma és una mala decisió.

4. La legitimitat és anterior a la legalitat. La legalitat pot quedar desajustada amb el pas del temps per canvi social objectiu. La legitimitat de l'Estatut.cat és tan àmplia i tan recent que qui la desautoritza, es desautoritza ell mateix. Canviar tan d'immediat o repetir un referèndum al poc temps com ho ha fet el president de Venezuela no és democràcia, és despotisme democràtic. Martí Teixidó

diumenge, 20 de juny del 2010

LES TRAMPES DEL SISTEMA FINANCER les destapen veus autoritzades

Abusos del sistema financer, polítiques que els afavoreixen i resistències a la reforma del sistema financer mentre SÍ es reforma el sistema laboral i també es reforma el sistema impositiu i es vol reformar el sistema de pensions. Són els finacers els hereus d'Al Capone? No hi ha un Elliot Ness que s'atreveixi amb ells?


  • Regulación financiera y democracia

    • JOSEPH E. STIGLITZ
    • 20-06-2010

    ... No. Hay que definir de modo inamovible el marco regulatorioJoseph E. Stiglitz es profesor universitario en la Universidad de Columbia y premio Nobel de Economía. Copyright: Project Syndicate, 2010.Joseph E. Stiglitz es profesor universitario en la Universidad de Columbia y premio Nobel de Economía ...

diumenge, 30 de maig del 2010

EL PAIS diari fraudulent: publica allò que li convé

He replicat la informació interpretada signada per Isabel Gallo a El Pais 30/05/2010

'Algo pequeñito' y... espontáneo. Un aguafiestas profesional irrumpe en el Telenor Arena en plena actuación de Diges.

A les 12:30, dues vegades; a les 14:55 altra vegada. Sota la cobertura de "comentarios moderados" publiquen moltes "tonteries" / beneiteries i exclouen allò que no interessa a la seva orientació. ¿O es que el comenatari que adjunto es pot considera ofensiu, de mal gust, o incorrecte? Valoreu!





Algo pequeñito, algo chiquitito... muy poca calidad para ir a mostrarlo a Europa. Coreografía: arlequín, soldadito de plomo, bailarina y pepona... La actuación sobrevenida, bien pensada: el bufón catalán encajaba a la perfección y enriquecía la ridícula escena que unos seguratas interrumpieron. Y corresponde a la realidad: los catalanes piensan, tienen iniciativa y trabajan pero sólo se les deja el papel de bufón. Y sólo se puede ser bufón siendo inteligente, lo que no conviene para ser segurata. Yo, que no vi nada, que estaba en otra parte de Europa, he podido verlo por la reacción. Así por todo el mundo se puede saber qué pasa entre España y Catalunya. ¡Qué bien que siga habiendo personas que se expresan sin violencia, sin hacer daño a nadie! A ver si pensamos todos y dejamos de ser monigotes del sistema. Teixidó


Postil·la: A la tarda s'ha acceptat el comentari en dos fragments entre els següents. Evidentment, no és el meu fòrum i si no fa reaccionar, vol dir que m'he equivocat. Teixidó

  • 228

    jordi - 30-05-2010 - 20:48:57h

    Jimmy Jump va de graciosillo pero menuda la gracia que tiene, mas bien diría yo mala leche, porque irse hasta Noruega exclusivamente para joderle la actuación a España y mofarse de los artistas de manera tan esperpentica es de ser mala persona por no decir algo mas grande. Aun así los españoles lo hicieron muy bien y en absoluto nos agua la fiesta a ninguno la salida del idiota ese.

  • 227

    Ppitogrillo - 30-05-2010 - 20:41:55h

    Aplaudamos la falta de educación y de respeto a un individuo que con esas artes ya se hizo famoso.¡Hala! de aquí a los programas casposos de la prensa rosa. Y le fastidió el día en el que tenía puesta toda la ilusión el chico este que concursaba. Así nos va...

  • 226

    Maluli - 30-05-2010 - 20:36:49h

    Puede que la canción no fuera del otro mundo, y tal vez no para el momento,pero el Sr. Diges lo hiz muy bien al lado de sus acompañantes, no se porque se quejan Uds , de un cantante profesional como él, despues de que España misma escogio un payaso como Chiquilicuatro.. Ahí si que los vi mal, pero que muy mal, perdonen , en que estaban pensando?

  • 225

    Martí Teixidó - 30-05-2010 - 20:36:07h

    Y corresponde a la realidad: los catalanes piensan, tienen iniciativa y trabajan pero sólo se les deja el papel de bufón. Y sólo se puede ser bufón siendo inteligente, lo que no conviene para ser segurata. Yo, que no vi nada, que estaba en otra parte de Europa, he podido verlo por la reacción. Así por todo el mundo se puede saber qué pasa entre España y Catalunya. ¡Qué bien que siga habiendo personas que se expresan sin violencia, sin hacer daño a nadie! A ver si pensamos todos y dejamos de ser monigotes del sistema. Teixidó

  • 224

    Juan - 30-05-2010 - 20:25:22h

    Bueno desde Sudamerica vi el evento, gano la mejor, España desde el 2004 manda canciones malas, solo en España, Portugal y Suiza el festival no es bien visto y dicen cosas fuera de lugar y sin razon como que es rancio y tonterias como esa, en todos los demas Paises es un evento tan seguido y bien apreciado como lo es una eurocopa, paises como Alemania y Francia han incremento su aceptacion por el festival. Lo que tiene España es mal perder, y no se de que se quejan si todas sus canciones desde el 2004 son malas muy malas, y tienen una aire de victimismo que nadie los soporta, y luego inventan tonterias en contra del festival

  • 223

    Martí Teixidó - 30-05-2010 - 19:57:30h

    Algo pequeñito, algo chiquitito... muy poca calidad para ir a mostrarlo a Europa. Coreografía: arlequín, soldadito de plomo, bailarina y pepona... La actuación sobrevenida, bien pensada: el bufón catalán encajaba a la perfección y enriquecía la ridícula escena que unos seguratas interrumpieron.


dimecres, 26 de maig del 2010

Els nàufrags de la boja esperança... d'un món per a tots > no ens ho podem perdre

No ha estat possible contemplar-ho a Paris; totes les localitats exhauriedes. Confio que poguem contemplar-ho a Barcelona. Som nàufrags d'uns esperança política. social, cultural, educativa... sota la tempesta de l'interès econòmic dels especuladors del món que mouen els capitans titelles que ens governen.


Contenido. Una reflexión sobre la utopía en política, la magia del cine y la fuerza colectiva
El Théâtre du Soleil tiene nuevo espectáculo
El Théâtre du Soleil, la compañía de Ariane Mnouchkine, propone en París "Los náufragos de la loca esperanza", un espectáculo que mezcla con pasión una reflexión sobre la utopía en política, la magia del cine y la fuerza colectiva de una aventura teatral fuera de lo común. La famosa compañía debutará en París y emprenderá una extensa gira internacional.

Mnouchkine. Los náufragos de la loca esperanza.
Théâtre du Soleil

La Cartoucherie acogerá durante varios meses este nuevo espectáculo antes de que emprenda una larga gira internacional.

La compañía, fundada en 1964, representó hasta el verano de 2009 "Les Ephémères", una evocación íntima y emocionante de momentos de vida en la Francia contemporánea.

El cambio de programa es radical con "Les naufragés du fol espoir", para los que el Soleil, como siempre, ha reinventado su espacio. La fachada de la "nave" central del edificio lleva la mención "Au fol espoir" (La loca esperanza): estamos en un cabaret Belle Epoque donde un gran fresco (mundo terrestre y marítimo) evoca el universo de Julio Verne (1828-1905).

Esta novela póstuma ha sido adaptada por Hélène Cixous para darle vida en el escenario. El resto del espectáculo (la mitad) es fruto del trabajo de la treintena de actores ardientes que componen la compañía del Soleil.

En sus manos, cada creación es una obra pensada con detenimiento, improvisada y ensayada bajo la mirada comprensiva y exigente de Ariane Mnouchkine, que cumple 71 años el 3 de marzo.

El espacio escénico por el que se mueven los actores es el granero de "Au fol espoir", un merendero a orillas del río Marne. Durante este verano de 1914 en el que Europa va a precipitarse en la guerra, la compañía rueda una película, guiada por un director exaltado que cree en los poderes del cine naciente y en la posibilidad de construir una ciudad fraternal. Su guión se funde en el relato de Julio Verne, los náufragos se encuentran en la isla Hoste chilena, cerca del cabo de Hornos: ¿Un mundo mejor? No es seguro...

La melancolía tiñe la obra, su lado burlesco va a juego con el cine mudo. Un género evocado con virtuosismo por la compañía gracias a un incesante baile de decorados o accesorios y de tesoros de efectos (nieve, tempestades) fundados en un artesanado (cuerdas, poleas) de alto vuelo.

dilluns, 3 de maig del 2010

Pacto social y político por la educación en España



Texto íntegro

Ja fa bona falta un pacte social per a l'educació. A finals dels anys 70 es va viure una guerra escolar, amb la LODE 1985 es va regular la participació, amb la reforma LOGSE 1990 es va modificar tota l'estructura garantint l'ecolarització de tots fins als 16 anys però gran part del professorat públic va fer resistència i gran part del professorat privat va seguir amb rutina. La falta de direcció pedagògica als centres públics i privats és manifesta. El revisionisme populista de al LOCE 2002 no va tapar el forat. La LOE de 2006 vol afavorir l'entesa i ho incorpora tot però no ha aconseguit l'entesa. La guerra escolar està al carrer i ens anem carregant les culpes sense superar la confrontació.




El ministre d'educació d'España s'hi ha dedicat, el conseller d'educació de Catalunya ha quedat content. Si les lleis d'educació havien quedat curtes, ja tenim 46 pàgines més a veure si tot queda ben clar. Objectius educatius per a la dècada 2010-2020 i propostes del major consens. I una comissió més per a fer-ne el seguiment.



A Catalunya es va fer una Conferència nacional d'educació el 2002 aproximant posicions. Va seguir el Pacte Nacional per a l'Educació a Catalunya de 2005 i es van signar compromisos per superar la confrontació. La Llei d'Educació de Catalunya de 2009, massa llarga, barroca i embolicada ho vol resoldre tot i es va multiplicant en extensos decrets excessius.

Tots els agents d'educació enfrontats: familia que reclama a l'escola, escola que reclama a la família, administració educativa que va regulant i regulant... i ara amb crisi econòmica retallant

I cada vespre, cada cap de setmana els mitjans de comunicació sedueixen els infants i els joves amb esl seus models i patrons de conducta. Els pares baden i no s'adonen que els estan educant els fills. Els mestres i professors surten a defensar el currículum escolar i com quixots volen atacar els mitjans de comunicació però no saben què veuen, què senten, què miren, què escolten, què fa vibrar els seus alumnes. Els qui preparen el pacte per al ministre es limiten a parlar de les TIC a l'objectiu 5, el més curt de tots. Les TIC vistes coma sistemes tecnològics però no s'adonen del Continguts de comunicació que marquen l'agenda social, dels continguts de ficció que conformen l'imaginari i són objecte de conversa a tot arreu.

No es tracta ni de bons ni de mals programes; Els Simpsons, Polònia, craKovia són crítica àcida o paròdia que cal veure amb ulls adults. Quan els joves ens ho fan a classe són sancionats. Quan un petit infant ha fet "culet culet" com Shin-Chan a classe ha estat renyat. Les obsessions sexuals del Dr. Slump són per a noiets de disset anys al Japó i aquí s'han emès per a infants. Els Teletubis són estereotipats per a fer nens babaus. Hi ha però perles com Pingu, narracions de civisme com Postman Pat i aproximacions estètiques a la cultura històrica com Les tres bessones.

Bona voluntat potser sí al Pacto social, però no han entès res doncs s'han limitat al món escolar. No saben què és l'educació doncs veurien que l'estan fent els mitjans de comunicació de masses i la societat de consum. Si no saben d'educació, encara menys de pedagogia tot i que això no correspon al pacte polític sino a la intervenció professional. L'educació és talment com una energia radioactiva: està per tot arreu, no es pot aillar i convé administrar-la amb molta cura i amb normes clares que tothom compleixi, els publicitaris els primers.

Bona voluntat sí, però sona a cantarella ja sentida. Estudiarem bé el pacte i farem propostes pedagògiques.
Martí Teixidó

diumenge, 2 de maig del 2010

Ens han estafat i a l'engròs. Amb deu anys d'escola, els ciutadans no sabem res d'economia ni intenten que en sapiguem

Està a la vista que per a molts l'escola és per a guardar infants i adolescents. ¡Qué diferent seria si els ciutadans haguessin estat alfabetitzats, numeritzats, en economia, domèstica i financera! Seria diferent perquè no s'hagués pogut mantenir aquest engany de la crisi, destapat el 2007 i que ja es torna a repetir peqrquè els fianancers asseguren primer els seus guanys que no sotmeten a caigudes de borsa. Cobren per gestió en funció dels guanys i quan cauen els beneficis perden els inversors anònims, ells ja han cobrat i no són inversors, són gestors. De tot el moviment financer, un terç són els guanys de la burocràcia privada que gestiona; els accionistes anònims, pobrets!, estan sotmesos a la seva paraula. (Ho vaig entendre amb Galbraith, un nobel d'economia). A l'escola, menys matemàtiques, assegurar l'aritmètica amb la complexitat de la proporcionalitat i fer ecomomia bàsica necessària per a tots els ciutadans i comprensió de l'estadística. L'àlgebra, deixem-la per al batxillerat dels científics i tecnòlegs. Ensenyem a tots la probabilitat i no cal que siguin supersticiosos i vagin a Sort a comprar loteria de la Bruixa d'Or.


No lloren por Wall Street Publicat a El País - Negocios de 02.05.10

¿Cuál es el problema con las finanzas? Empecemos por el hecho de que el sector financiero moderno genera enormes ingresos y nóminas, pero proporciona pocos beneficios tangibles.

¿Se acuerdan de la película de 1984 Wall Street, en la que Gordon Gekko afirmaba que "la codicia es buena"? Según los criterios actuales, Gekko sería un pelagatos. En los años que precedieron a la crisis de 2008, el sector financiero representaba un tercio de los ingresos nacionales totales (aproximadamente, el doble de lo que suponía dos décadas antes).

Nos decían que estos beneficios estaban justificados porque el sector estaba haciendo grandes cosas por la economía. Canalizaba el capital hacia usos productivos; repartía el riesgo; mejoraba la estabilidad financiera. Ninguna de esas cosas era cierta. El capital no se estaba canalizando hacia los innovadores que crean empleo, sino hacia una burbuja inmobiliaria insostenible; el riesgo estaba concentrado, no repartido; y cuando la burbuja estalló, el supuestamente estable sistema financiero se hundió, con la peor crisis mundial desde la Gran Depresión como daño colateral.

Entonces, ¿por qué estaban ganando dinero a paladas los banqueros? Mi interpretación, que refleja los esfuerzos de los economistas financieros por encontrarle sentido a la catástrofe, es que principalmente apostaban con dinero de otra gente. El sector financiero hizo apuestas demasiado grandes y arriesgadas con fondos prestados -apuestas que fueron enormemente rentables hasta que fallaron-, pero fue capaz de conseguir préstamos baratos porque los inversores no comprendían lo frágil que era el sector.

.....

El Fondo Monerario Internacional ha hecho un llamamiento en favor de un impuesto sobre la actividad financiera -un FAT, o 'gordo', en sus siglas en inglés- que gravaría los beneficios y las remuneraciones del sector financiero. Un impuesto así, sostiene el fondo, podría "atenuar la asunción de riesgos excesivos". También podría "tender a reducir el tamaño del sector financiero", cosa que el fondo presenta como algo bueno.

El tema es que la propuesta del FMI es en realidad demasiado blanda. Aun así, si se convierte en una realidad, Wall Street va a estar que trina.

Pero el hecho es que hemos estado dedicando una parte demasiado grande de nuestra riqueza, una parte demasiado grande del talento del país, al negocio de diseñar complejos planes financieros y trapichear con ellos; planes que tienen cierta tendencia a destrozar la economía. Poner fin a esta situación perjudicará al sector financiero. ¿Y?

Paul Krugman, profesor de Economía de Princeton, obtuvo el Premio Nobel en 2008. © 2010 New York Times Service. Traducción de News Clips.