dimarts, 26 de juny del 2012

Pobresa inacceptable quan hi ha riquesa amagada, habitatges buits, producció llençada

30 minuts de TV3 presenta una pobresa inacceptable  en la nostra societat. Document comprom+es que cal agrair
Situació límit 
reemès a C33 dimats 26 de juny de 2012, emès a TV3 dimenge 22 d'abril de 2012

 

http://www.tv3.cat/30minuts


Pobresa inacceptable
Quan no hi havia aliments, quan no hi havia prou habitatges... era lamentable. Però avui:
  • producció sobrant d'aliments
  • habitatge construït desocupat
  • capitals amagats en espera de noves bombolles immobiliàries i comercials
  • capitals evadits de la responsabilitat social de seguir invertint en producció i creació d'ocupació...
Escolteu: Fornesa, Nin, Botín, Gonzáles, Oliu
Escolteu: President de Catalunya Mas i els qui heu estat presidents: Montilla, Maragall, Pujol, Rigol, Benach,  Barrera
No pendeu fer més? Podeu viure tranquils?

El capitalisme no és ètic

I Teresa Forcades, la dona que va denunciar l'engany de la grip A de les farmacèutiques i ella sola va aturar l'abús,

Teresa Forcades parla clar de l'engany econòmic i mostra haver estudiat el tema. S'explica bé i demana una acció d'oposició total a aquests abusos que provoquen econòmics i no resolen polítics.




Hans Rosling malda per difondre una alternativa on també hi podran viure els amos capitalistes però -sisplau- no hi pot haver tanta diferència. Per justícia i per salut. Quan alguns necessiten tant, i tant, i tant... no és que esta malalts?

É una altra manera d'aportar alternatives a la societat amb l'economia global. L'estat de benestar, sense abusos, s'ha de mantenir i, amb urgència, estendre als qui no en gaudeixen encara,


Ÿ

dissabte, 23 de juny del 2012

Els mestres i professors resistim. "Somos como esos viejos árboles... suaves como la arcilla, duros del roquedal"

En la calma d'aquesta primera nit d'estiu
un sol que no acabava de marxar,
que no volia que el féssim fora

Ara ja és nit amb cel estrellat,
Vaques i vedells segueixen pasturant,
o no, fan concert d'esquelles.
La font de la muntanya raja prou
i s'afegeix al concert amb un raig continu.

Ara, lluny de la falsia d'economistes,
lluny de les xerrameca de falsos polítics,
és quan hi veig clar,
que mestres i professors som l'essència més humana,
que no ens treuran el futur
encara que ens el posin a l'esquena.

He escoltat, he cantat amb Jose-Antonio Labordeta:



Somos
Somos
como esos viejos árboles
batidos por el viento
que azota desde el mar.

Hemos
perdido compañeros
paisajes y esperanzas
en nuestro caminar.

Vamos
hundiendo en las palabras
las huellas de los labios
para poder besar

tiempos
futuros y anhelados,
de manos contra manos
izando la igualdad.

Somos
como la humilde adoba
que cubre contra el tiempo
la sombra del hogar.

Hemos
perdido nuestra historia
canciones y caminos
en duro batallar.



Vamos
a echar nuevas raíces
por campos y veredas,
para poder andar

tiempos
que traigan en su entraña
esa gran utopía
que es la fraternidad.

Somos
igual que nuestra tierra
suaves como la arcilla
duros del roquedal.

Hemos
atravesado el tiempo
dejando en los secanos
nuestra lucha total.

Vamos
a hacer con el futuro
un canto a la esperanza
y poder encontrar

tiempos
cubiertos con las manos
los rostros y los labios
que sueñan libertad.

Somos
como esos viejos árboles.

              José Antonio Labordeta


Sant Jose Antonio Labordeta, professor de joves, caminant del món, cantador de justícia i esperança.
Has tingut una vida completa i no has necessitat milions d'euros. I als falsos i interessats els has pogut enviar a la merda sense faltar-los al respecte. Ets genial, humanament genial. Amb tu aprenem que no ens amargarem la vida. Avui envio a banquers i polítics de baratillo a la merda i canto: suaves como la arcilla, duros del roquedal.

Si hem perdut la vida... ens queda la paraula. I la paraula és pensament, és llibertat. Ells es queden amb els diners però queden muts. Mireu-los! Fan pena.  Segur que n'hi ha de correctes però no són els qui acaparen. N'hi ha molt pocs, com Duran Farell i la seva esposa. Acabada la feina... de vacances... al desert, al silenci del desert. I del silenci surt la paraula, aquella paraula que era al principi, que estava amb déu, que era déu, que és la immensitat de la que formem part sense que calgui anar carregat de diners.

L'agua segueix rajant, sempre avall sense aturar-se.
Ara borden els gossos que potser m'oloren,
I si avui vingués la guilla?
Fa temps que no ens hem trobat.
Li hauré de deixar un regal,
és bona amiga, m'ha domesticat.
Ara cal que jo la domestiqui, ens esperarem l'un  l'altre.


Cantem amb Labordeta

divendres, 22 de juny del 2012

COSES DE MESTRES: ESTADÍSTICA MAL APLICADA

COSES DE MESTRES: ESTADÍSTICA MAL APLICADA: article ben clar de Carme Rider  publicat pel Punt Avui el  dissabte dia 2 de juny   http://www.el...

dimarts, 19 de juny del 2012

Solucions a l'estafa de la crisi. Males solucions


Les ràtios s'incrementen
Qui ha pensat que posant 27 infants a una aula de 3 anys d'edat estalviarem?
Qui diu que hem de millorar en lectura i podem posar 27 o 28 infants de 6 anys amb un mestre sol i cinc hores d'un altre mestre que reforça? Si ningú es posa malalt ni ha d'acompanyar la mare al cardiòleg?
Parlem (sense saber científicament què diem) de fracàs escolar a l'educació secundària, la obligatòria, aquella a la que van oblgats també els qui no tenen cap interès per aprendre. I som capaços de posar-hi 34 nois i nois adolescents, inquiets, desestabilitzats per una societat de consum hiperactivadora?


S'incrementen les hores  de realització i es redueixen les hores de producció
Les hores de realització, de docència directa, davant dels alumnes s'incrementen. les hores de producció, de preparació i correcció, es redueixen.

Acabo de veure un programa de TVCat- C33, Sonora, un programa dels bons que està fent la nostra televisió. I quan acaba, veig que per a mitja horeta de programa ha intervingut tanta gent, molta gent. I els programes acostumen a ser setmanals. Als docents se'ls demanen 25 o 20 hores setmanals de realització, intervenció majoritàriament en solitari davant del grup d'alumnes. Els  presentadors, realitzadors del directe acostumen a anar de dos en dos (Divendres, Ànima...). Els policies van sempre de dos en dos; ara també veig que hi van els directors territorials.

¿No són evidències clares de contradicció i falsedat de les declaracions públiques de càrrecs sense autoritat? Amb aquestes contradiccions no podem reconèixer autoritat. Ja sabem que les paraules: educació és immensa, qualitat és una abstracció, bona és una categoria moral que no té valor en aquest cas, èxit i fracàs són estigmatitzacions.

És d'escàndol. Mestres i professors, metges i infermeres  són els qui han d'afrontar sols tota la càrrega. Repeteixo: vegem els comunicadors de televisió i de ràdio... envoltats de col·laboradors i si la ràtio d'espectadors augmenta encara millor. ¿En tots els casos, en totes les intervencions, moltes d'observació en espera, calen dos policies? I a més tots van cerregats de telèfons i intercomunicadors. I tots passegen per Ciutat Vella en automòbil o motocicleta; no hi ha policies caminants. Alguns milions d'euros es podrien estalviar.



Hi ha famílies empobrides i no hi ha consignació econòmica per compensar les carències: menjadors, llibres, material, sortides i colònies escolars.
Justament quan la crisi econòmica cau sobre els més fràgils, no hi ha governant amb autoritat per  demanar més contribució, molta més contribució, als qui s'han enriquit amb el treball dels altres. Això va contra tota llei social i també física. Els desnivells de líquids tendeixen a equilibrar-se, les onades tornen al mar, les càrregues elèctriques es compensen, les gelades d'hivern redueixen les plagues destructives. Però la falsa crisi econòmica no congela els beneficis excessius de les plagues de financers, assegurances i bancs especulatius que endossen productes.


Es redueix la mà d'obra educativa i es manté la maquinària administrativa i de complement
Hi ha una altra manera d'estalviar una part, però mai reduint la mà d'obra i no solament reduir els grans serveis públics de l'educació i la salut. Aquest dies han informat que segueixen incrementant-se els mossos d'esquadra. La seguretat és important? Efectivament. I l'educació és una inversió en seguretat la millor inversió en seguretat. Tot el que resolgui la institució escolar de caràcter preventiu ho estalviarem de policia i sistemes de seguretat que s'han multiplicat per tot arreu. S'entén això? És tan difífil de pensar-ho?

L'alumne no és el fracàs escolar. L'alumne pateix el fracàs escolar, el dolor de no aprendre (Daniel Pennac). Quan el mestre o professor compromès i dedicat a cada alumne no se'n surt... també pateix el fracès escolar. S'han de compensar les carències socials dels alumnes i s'han d'incrementar els recursos del mestre i de l'escola. I això és política de l'educació, No es fer lleis i més lleis, programes generals i més programes uniformes per a tots (encara que sigui el de la lectura, el de suport escolar personalitzat o el d'activitats de recuperació d'estiu).


L'avaluació dels alumnes. Confusió total
En l'ensenyament bàsic que han de fer tots els alumnes, no es pot decidir si es passa de curs o es repeteix pel nombre de matèries no superades. La repetició, excepcional en aquest sistema organitzatiu  de cursos per edats, -que jo discuteixo- és per  a l'alumne que fent feina no se'n surt, és un premi o nova oportunitat. L'alumne desmarxat, que no vol fer feina, no millora repetint curs. Ben al contrari es revolta, es converteix en destroyer com Bart Simpson (perquè té capacitat).

Deixin de parlar d'aquesta "tonteries" de la cultura de l'esforç. Hom es dedica, cada vegada més a allò que li reporta satisfaccions i evita allò en què ensopega. Deixin també de tenir com a únic criteri de valoració que a l'alumne li agradi, que s'ho passi bé. Cal dur les regnes tibades, la de la comprensió a la de l'exigència i no perdre mai la comunicació amb l'alumne (seria com que ens caiguessin les regnes de les mans).

I s'ha d'avaluar amb coneixement. Cal tenir un model o patró clar: interès, rendiment personal. Al nivell s'hi arriba com a resultat. I cal evitar l'avorriment dels alumnes llestos activant al seva creativitat. I s'ha d'avaluar positivament l'alumne que progressa però no cal enganyar-se ni enganyar-lo superant-li la matèria si no arriba al nivell general homologat, llevat de quan podem constatar que queda compensada per altres matèries i aptituds determinants.  Això  solament es pot entendre amb coneixement pedagògic i no és qüestió d'aficionats. Els metges han d'entendre el conjunt de la salut però operar a cor obert no ho pot fer qualsevol metge. Hi ha qüestions que han de resoldre els qui s'han especialitzat amb activitat i estudi i al costat de competents professionals.


I una postil·la final. En temps de crisi, fora tots els assessors. No els podem pagar.
Si algú necessita assessors és que no està preparat per al que se li encarrega. I ara no podem dir allò de. "N'estic aprenent tant...! Segur que hi ha algú que és capaç.


http://www.tv3.cat/agora/

dimecres, 6 de juny del 2012

Els "senyors" Fornesa i Nin, s'han fet amos dels nostres diners. No tenen vergonya! I fan obra social?



És d'escàndol! Aquesta vegada els hem atrapat i no els podem deixar escapar. Això ha de canviar!
El fundador Francesc Moragas i Barret (1904) amb ideal de beneficiència us expulsaria per interessats en beneficis i a sobre, enganyosos, accions d'escanyapobres.

També parla de Botín, els Botín, aquells que estafen la Hisenda pública. El banc  que va inventar el TAE cap al 1987 que oferien a gent treballadora que ingènuament, enganyats, treien els comptes de les caixes i els duien al banc. Així varen començar a canviar les regles de l'estalvi.





I els meus diners?
30 minuts TV3 03.06.2012. Bon servei, Gràcies Televisió de Catalunya, la nostra.

diumenge, 3 de juny del 2012

La reducció redueix la circulació del diner. L'empresa productiva que redueix, tanca. Qui s'aprofita, qui utilitza la crisi?

Em sembla que hi ha tres ides ben clares que avui explica el professor. Efectivament, la reducció de sou que m'han fet m'ha dut a reduir despeses: alguns sopars, anar al Cirque du Soleil, anar  a sentir Buce Springsteen viatjar. A la reducció que m'han fet haig d'afegir l'ajuda als que m'estimo i s'han quedat sense feina o se'ls ha reduit.

Aquests polítics d'oportunisme han confós l'economia familar, economia de consum, de manteniment o de subsistència amb l'economia d'empresa que ha de ser productiva, ha de crear riquesa i justameent per això pot ocupar més persones i millorar l'economia.

Qui utilitza la crisi per millorar els seus guanys? No se l'hauria de dur als tribunals? La fam, el desnonament, l'empobriment dels meus germans, que són totes les persones, clama justícia. Martí Teixidó


L'agenda de l'austeritat



"El boom, no la depressió, és el moment idoni per a l'austeritat". Això és el que afirmava John Maynard Keynes fa 75 anys, i tenia raó. Encara que s'arrosseguin des de fa anys problemes de dèficit -qui no en té?-, reduir dràsticament la despesa quan l'economia està profundament deprimida és una estratègia contraproduent, perquè només agreuja la depressió.
Per tant, per què la Gran Bretanya està fent exactament el que no hauria de fer? A diferència, per exemple, dels governs d'Espanya o Califòrnia, el govern britànic pot demanar amb tota llibertat que li prestin diners a uns interessos històricament baixos. Així doncs, per què el govern redueix dràsticament les inversions i elimina centenars de milers de llocs de treball del sector públic, en lloc d'esperar fins que arribi la recuperació econòmica?
Últimament he fet aquesta pregunta a uns quants partidaris del govern del primer ministre, David Cameron, a vegades en privat i a vegades a la televisió. I totes aquestes converses han seguit la mateixa pauta: començaven amb una metàfora dolenta i acabaven revelant unes segones intencions.
La metàfora dolenta -que segurament heu sentit moltes vegades- compara els problemes d'endeutament de l'economia d'un país amb els problemes d'endeutament d'una família. Una família que s'ha endeutat massa, expliquen, s'ha d'estrènyer el cinturó. Per tant, si la Gran Bretanya en conjunt s'ha endeutat massa -cosa que és certa, tot i que es tracta d'un endeutament privat més que no pas del sector públic-, ¿no hauria de fer el mateix? ¿En què falla aquesta comparació?
La resposta és que una economia no és com una família endeutada. Els nostres deutes consisteixen sobretot en diners que ens devem els uns als altres; i, encara més important, els nostres ingressos provenen principalment de vendre'ns coses els uns als altres. El que tu gastes ho ingresso jo, i el que jo gasto ho ingresses tu.
L'agenda de l'austeritat
ARIANNE FABER
Així doncs, què passa si tothom retalla despeses alhora amb l'objectiu de pagar els deutes? La resposta és que baixen els ingressos de tothom: els meus ingressos baixen perquè tu gastes menys, i els teus ingressos baixen perquè jo gasto menys. I, si ingressem menys diners, els nostres problemes d'endeutament no milloren sinó que empitjoren.
Aquesta idea no és nova. El gran economista nord-americà Irving Fisher ja ho va explicar el 1933, i va resumir el que anomenava deflació del deute en un eslògan lapidari: "Els deutors, com més paguen, més deuen". Els esdeveniments recents, sobretot la mortífera espiral de l'austeritat a Europa, han demostrat amb contundència que Fisher tenia raó.
I d'aquesta història se'n pot treure una clara lliçó: quan el sector privat intenta desesperadament pagar els deutes, el sector públic ha de fer tot el contrari: ha de gastar quan el sector privat no pot. D'acord, equilibrem el pressupost quan l'economia s'hagi recuperat, però ara no. El boom, no la depressió, és el moment idoni per a l'austeritat.
Com ja he dit abans, aquesta idea no és nova. Així doncs, per què són tants els polítics que han insistit en les mesures d'austeritat en plena recessió? I per què no canvien de rumb, malgrat el fet que l'experiència confirma les lliçons de la teoria i la història?
I ara és quan la cosa es posa interessant. Perquè quan demostres als austeristes que la seva metàfora és dolenta, gairebé sempre es refugien en afirmacions de l'estil de: "Però l'aprimament de l'Estat és essencial".
Aquestes declaracions solen anar acompanyades de l'afirmació que la crisi econòmica demostra la necessitat d'aprimar l'administració. Però és evident que això no és veritat. Fixeu-vos en els països europeus que han aguantat millor la tempesta, i al capdavant de la llista hi trobareu estats amb un fort sector públic, com Suècia i Àustria.
I si ens fixem, per contra, en els països admirats pels conservadors abans de la crisi, recordarem que George Osborne, ministre britànic d'Economia i arquitecte de l'actual política econòmica del país, descrivia Irlanda com "un brillant exemple de l'art del que és possible". Mentrestant, el Cato Institute elogiava els baixos impostos islandesos i manifestava l'esperança que altres països industrialitzats "aprenguessin de l'èxit d'Islàndia".
Així doncs, les mesures d'austeritat de la Gran Bretanya, en realitat, no tenen res a veure amb el deute ni amb el dèficit, sinó que volen aprofitar el pànic al dèficit com una excusa per desmantellar les polítiques socials. I això, no cal dir-ho, és exactament el mateix que ha passat als Estats Units.
Per ser justos amb els conservadors britànics, la veritat és que no són tan barroers com els seus homòlegs nord-americans. No clamen contra els mals del dèficit per exigir tot seguit enormes retallades d'impostos per als rics (tot i que el govern de Cameron ha reduït considerablement la taxa impositiva màxima). I, en general, no semblen tan decidits com la dreta nord-americana a ajudar els rics i castigar els pobres. De tota manera, l'orientació de la política és la mateixa, i també la intrínseca manca de sinceritat de les crides a l'austeritat.
La gran pregunta és ara si el fracàs evident de l'austeritat a l'hora de generar una recuperació econòmica portarà a un pla B. Potser sí. Però crec que, encara que aquest pla s'arribi a anunciar, no serà gran cosa. Perquè la recuperació econòmica no ha estat mai l'objectiu. Les mesures d'austeritat volien utilitzar la crisi, no resoldre-la. I encara la volen utilitzar.

POLÍTICA D'EDUCACIÓ: no es pot jugar a dues bandes

La política d'educació ha de decidir el sistema escolar, el marc del sistema escolar solament. Els equips de mestres i de professors ha de ser professionals: coneixement, competència i compromís amb direcció preparada per fer tocar l'orquetra a la una. Encara falta tractar d'assumpte d'educació, el sistema educatiu on intervenen famílies, esglésies, associacions i sobretot els mitjans de comunicació. Això no ho va encaminar el Pacte Nacional per a l'Educació a Catalunya i no sembla que arribi a fer-ho el Pacte per a la Infància de Catalunya. Mira què en fem de declaracions!

Amb tantes declaracions i iniciatives, la política de l'educació del Departament d'Ensenyament
(Suport Escolar Personalitzat, Tallers d'Estudi Assistit, Plans Educatius d'Entorn, Escola Inclusiva, Unitats de Suport a l'Educació Especial Unitats d'Escolarització Externa Compartida, Plans d'Autonomia de Centre... )
es concreta en reducció de pressupost i de despesa econòmica, increment d'alumnes per grup-classe, reducció de professors, mini contractes a mestres substituts, limitació de despeses de formació...

No es pot jugar a dues bandes. No es pot demanar millora de l'ensenyament, que ni en època d'abundància hem assolit, i alhora reducció de la despesa de l'ensenyament. La política de l'educació de Catalunya ha tocat fons. I tot plegat, no hem fet res més que imitar el que el nostre país veí, France, ja tenia fet a l'inici del present curs amb el govern de Sarkozy, govern de dretes amb paraules i fets que els ciutadans no han renovat. Aquest vídeo ho explica prou clar i amb estil comunicatiu.



I encara ens atrevim a parlar de renovació pedagògica a Catalunya? No hi pot haver primavera pedagògica per Catalunya. Hi ha una sequera total que ens fa més mal que la persecució de la dictadura que va activar al nostra resiliència i trobàvem escapatòries per tot arreu. La tercera renovació pedagògica va ser de 1956 a 1980. Ara, amb  molta norma general, sí general. poca despesa econòmica i molta pèrdua d'energia amb reunions i sermons.

No vàrem comptar amb el mal pare Estat per a impulsar la tercera renovació pedagògica.  Ara la mare Generalitat ens diu una cosa i en fa una altra i no podem comptar-hi. Ens n'haurem de sortir sols,  per dignitat professional i personal. Però que callin. El que ens exaspera -però ens controlem- és que  parlin i parlin però després actuïn contradictòriament.

dimarts, 22 de maig del 2012

Mesures alternatives a les retallades en educació. Assaig

Avui 22 de maig de 2012 na estat convocada, clarament seguida, vaga de tot l'ensenyament i manifestacions de protesta per les retallades que recauen sobre alumnes, professors i famílies. La manifestació de Barcelona ha estat nombrosa i molt completa amb la presència de furgones de mossos d'esquadra que es feien notar més que els manifestants. Els manifestants: professors, pares i alumnes totalment pacífics -cap violència-, samarretes grogues, a cara descoberta, marcant el ritme sobre capses de cartró il·lustrades i pujant el to amb xiuladissa. Malgrat tot... contents; per què amargar-se? Els policies amb gest agressiu: cames obertes, braços oberts i armats i cara coberta (no sabem qui són) per no ser identificats però -ho suposem- malcarats i neguitosos com el 29M.

Caldrà però a més de mostrar la total protesta pensar en mesures alternatives. No en sento a parlar. Hem de fer l'exercici que el professor Navarro ha fet amb caràcter general. Jo, conec bé el sistema escolar, 44 anys, 40 de funcionari, 30 d'inspector d'educació, 20 de professor universitari associat. He dedicat moltes hores a estudiar i he visitat escoles d'altres països. Faig un primer apuntament de mesures possibles. En trobo 15.  Cal afinar-les i esperar que els economistes les quantifiquin. Els polítics de l'educació no podran dir que no hi ha altre remei i hauran de dir a qui afavoreixen amb les mesures que prenen.



Mesures alternatives a les retallades en educació

1      Supressió del sistema de substitucions: molta gent gestionant als serveis territorials, nomenaments fragmentats amb destinacions molt diferents i especialitats forçades. És una despesa alta amb una eficiència baixa. Pel cap baix 100 funcionaris gestionant i 1.000 professors en dansa. Tots aquests sous es destinaran a completar dotacions estables dels centres. Cada centre ha de cobrir les pròpies substitucions reduint transitòriament algunes activitats de suport. Si es produeix una acumulació de baixes es pot demanar la cessió temporal d’un docent d’un centre de la zona. Si tants fossin baixa, caldrà suspendre classes per causa d’epidèmia però  confiem que sigui una situació molt poc freqüent.
2          Si cal reduir, abans reduir professionals de complement: reducció del 50% d’inspectors i de sindicals (250 places). reducció del 50% de professionals dels EAPs i CRPs (400 places).
3         Retorn de la gestió de transport escolar i de beques de menjador escolar als SS. TT. i ajuntaments. La mateixa feina es feia amb costos mot més baixos per personal que coneixia bé les necessitats dels centres (inspectors i funcionaris de gestió). Reducció proporcional o supressió transitòria dels Consells Comarcals.
4       Reducció del personal i activitats d’educació de les diputacions que fan molt bé però amb caràcter complementari, no centrat en els alumnes.
5      Integració de les activitats dels ICEs a la Universitat en allò que és formació i als CRPs en el què és d’assessorament. Aprofitament dels recursos de la xarxa CESIRE com a difusió i col·laboració.
6          Encàrrec als docents universitaris d’educació de la dedicació anual de 100 hores d’estada a escoles o instituts fent acció de modelatge o formació.
7  Crida als mestres/professors jubilats en període voluntari i als mestres/professors jubilats d’ofici amb bona salut. 5 hores de servei setmanal a un centre docent.
8        Introducció de l’aprenentatge-servei com a servei comunitari de l’estudiant universitari avaluable dins del seu currículum d’estudis. (Entre 100 i 200 h d’activitat amb alumnes més joves als centres).
9          Introducció de l’aprenentatge-servei com a servei comunitari a l’educació infantil i educació primària a càrrec d’estudiants d’educació secundària incloent l’acompanyament a sortides (malgrat que es perdin alguna classe).
10   Participació dels alumnes d’educació secundària en serveis del propi centre: cantina, recepció i telèfon, biblioteca, reprografia, comunicació telemàtica, jard¡neria, neteja de manteniment, reparacions menors, senyalitzacions i informacions...
11      Absorció de la partida de grans compres d’equipament. Compra directa dels centres aprofitant els preus d’oferta de la societat de consum, excepte en allò que no hi és disponible i que l’Administració pot gestionar a millor preu.
12   Contribució de les editorials a l’ensenyament amb una quota d’exemplars dels llibres adequats als alumnes dels centres.
13      Recompra dels llibres manuals i de text d’ús personal al terme del curs.
14  Reducció de la despesa de monitors en colònies i camps d’aprenentatge. Correspon als docents fer-se càrrec de les activitats d’aprenentatge i supervisar l’organització dels serveis.
15      Reducció de tècnics curriculars i d’assessors al mínim. El que calgui i han d’estar sempre vinculats a un centre. La seva activitat és sempre subsidiària i està associada a l’activitat docent.
 

Cal que tots hi pensem, les afinem i les fem públiques. Sembla que la Hble. Consellera Rigau no rep un assessorament precís i compromès. Ajudem! Martí Teixidó


diumenge, 20 de maig del 2012

Hi ha alternatives per acabar amb l'estafa econòmica. Dades concretes, estudiades, les dóna un professor independent




Les anàlisis de Krugman i de Stiglitz interessen però contenen pronòstics poc basats en dades concretes en el cas d'España. Cal agrair al professor Navarro que ens aporti dades per a una alternativa de política de govern. I si no és possible, que el president Rajoy, que el president Mas, aportin dades alternatives.




Alternatives a les retallades    VICENÇ NAVARRO
ara.cat 20/05/2012 , exemplar que he comprat imprès
Els governs que ha tingut Espanya en els últims cinc anys han promogut i promouen la percepció que no hi ha alternatives a les polítiques de retallades de despesa pública social, polítiques que com sabem estan afectant negativament el benestar i la qualitat de vida de la població i molt en particular de les classes populars. Transferències públiques com les pensions i serveis públics com la sanitat, l'educació, els serveis socials, els serveis a les persones amb dependència, les escoles d'infància i moltes altres estan sent objecte de retallades substancials amb l'objectiu de reduir el dèficit públic i -segons se'ns diu- recuperar "la confiança dels mercats".
Ara bé, s'ignoren altres mesures que de cara a aconseguir els fons que es volen obtenir serien tan o més eficaces que aquestes reduccions de la despesa pública. Vegem, doncs, alternatives a les retallades.
En el seu intent d'estalviar 1.500 milions d'euros, els governs espanyols han congelat les pensions públiques. Però aquests governs podrien haver obtingut fins i tot més recursos mitjançant cadascuna d'aquestes mesures: mantenir l'impost del patrimoni que es va eliminar (2.100 milions), cosa que va beneficiar predominantment les rendes superiors; anul·lar la baixada d'impostos de successions que ha tingut lloc recentment (2.552 milions); revertir la baixada d'impostos a les persones que ingressen més de 120.000 euros a l'any (2.500 milions). Cap d'aquestes tres alternatives va ser considerada.
Ara el govern espanyol ha exigit unes retallades en la despesa pública sanitària d'una quantitat més que respectable (6.000 milions d'euros), que reduirà la qualitat d'aquests serveis. El govern, no obstant això, podria haver anul·lat la baixada de l'impost de societats de grans empreses que facturen més de 150 milions d'euros a l'any, que representen només el 0,12% de totes les empreses: d'aquesta manera hauria recollit 5.300 milions d'euros. Però aquesta mesura tampoc va ser considerada.
Un altre exemple són les retallades del govern espanyol de 600 milions d'euros en el finançament dels serveis domiciliaris a les persones amb dependència (els serveis coneguts com el quart pilar del benestar). En lloc d'aquestes retallades, el govern podria haver eliminat les ajudes a l'Església catòlica per finançar l'ensenyament de la religió catòlica a les escoles públiques (582 milions) o l'equipament militar en helicòpters Tigre, carros de combat i altres vehicles (1.500 milions d'euros).
El govern espanyol intenta arribar a retallar en tots els serveis públics del subfinançat estat del benestar espanyol. La despesa pública social per habitant a Espanya és la més baixa de la Unió Europea dels Quinze (UE-15, el grup de països més semblants al nostre nivell de desenvolupament econòmic), amb una quantitat total de 25.000 milions d'euros que deteriorarà encara més l'Espanya social. Aquestes retallades serien innecessàries si l'estat espanyol corregís el frau fiscal de les grans fortunes i de les grans empreses citades anteriorment (un frau que duen a terme amb la complicitat de la banca), amb la qual cosa aconseguiria 44.000 milions d'euros a l'any. Segons el sindicat d'inspectors de l'Agència Tributària de l'estat espanyol, les grans fortunes i les grans empreses que facturen més de 150 milions d'euros a l'any són les responsables del 72% de tot el frau fiscal a Espanya. Repsol, per cert, que ha intentat mobilitzar l'opinió popular perquè mostrés el seu empipament amb el govern argentí a causa de la seva nacionalització en aquell país, és una d'aquestes empreses que tenen sucursals en paradisos fiscals per evitar pagar impostos.
Per ingressar fons a l'Estat tampoc s'han tingut en compte alternatives que ja han estat aplicades de manera reeixida en altres països. Per exemple, en lloc de copagaments sanitaris es podria desenvolupar un impost finalista per a sanitat. Així ho ha fet, i amb èxit, el Canadà. Aplicant aquesta mesura a Espanya es podrien aconseguir 6.900 milions d'euros. O es podrien gravar impostos especials per als beneficis bancaris, tal com ha suggerit fins i tot el Fons Monetari Internacional i tal com es fa en molts països, i s'obtindrien gairebé 3.000 milions d'euros; o es podria gravar amb 5 euros cada vol que surti d'aeroports espanyols, i s'aconseguirien gairebé 1.000 milions d'euros; o, com passa a Finlàndia, es podria modificar la quantitat pagada en multes (des de trànsit fins a altres normes) segons els ingressos de l'infractor, i es recollirien 862 milions d'euros.
I així moltes altres mesures que ni tan sols han estat considerades. A Espanya la manera de reduir el dèficit ha estat predominantment a força de reduir una despesa pública -incloent-hi la social- ja molt poc significativa. Aquesta va ser la línia seguida quan es va reduir el dèficit públic per respondre a les exigències del Tractat de Maastricht, que va establir l'euro, la qual cosa ha mantingut un estat del benestar poc desenvolupat.
A Espanya, només un adult de cada deu treballa en els serveis públics de l'estat de benestar. Si fos un de cada quatre com a Suècia es crearien cinc milions de llocs de treball i s'eliminaria aquesta desocupació tan elevada que patim. I aquests llocs de treball podrien pagar-se amb els recursos suggerits en aquest article.



dimecres, 16 de maig del 2012

15M contra l'estafa econòmica i el despotisme democràtic




Deute. Activitat econòmica
L'estafa econòmica (ells en diuen crisi) l'han provocada els especuladors de capital. Anaven passats de voltes i no han frenat a temps. Els bancs, fiananceres i assegurances han de retornar el 5% dels beneficis (entre el 27% i el 37% han anunciat cada any) dels darres quinze anys.

Si el deute el paguen els ciutadans treballadors, la gran massa de consumidors... ¿com esperen que creixi la producció i l'activitat econòmica?. El sistema industrial i de consum no el mantenen els adinerats per molt que gastin; són minoria.


Habitatge. Per viure, no per vendre.
Ningú pot perdre l'habitatge primer i únic. S'haurà d'allargar el termini mantenit l'interès inicial i no val això de pagar primer els intessos. (Si s'ha reduït el sou a funcionaris i a laborals, bé s'han de reduir també a banc i financeres la retribució que es cobren). Si la hipoteca va estar sobrevalorada, és un error dels profesionals dels bancs i no es pot atribuir als usuaris de la mateixa manera que l'anomalia detectada en un automòbil és responsabiliat del fabricant i no del comprador.  Si el comprador veu que va aspirar a massa, fent dació de l'habitatge l'asumpte ha de quedar resolt: no hi ha deute, i menys si primer es cobren els interessos; mira quin tuc!

Hi ha més. Si el govern es fa càrrec de 40% de Bankia inflada d'habitatges, ara són habitatges públics. Ja es poden assignar a preus ajustats als qui no tenen habitatge. És la desamortització d'habitatges però s'ha de fer a la baixa i restringit a aquells que no tenen habitatge. Surt per 150.000 € i si no hi ha comprador... 145.000 €... 140.000 €... 135.000 €... El govern és l'empresa pública de tots i no hi ha de guanyar. Quin país més absurd, digne de Ionesco. Tants habitatges buits... tantes famílies sense habitatge... tans joves que no poden independitzar-se dels pares. Mr. Adam Smith, la seva teoria d'equilibri demanda (i aquí és necessitat) i oferta (i aquí és especulació abusiva) falla. Caldrà repensar-ho.


Laboral. Producció estable.
Cal potenciar els contractes indefinits. Els contractes temporals han de ser retribuïts amb un increment del 5% o 10%  per eviatr els abusos clàssics de contractes temporals consecutius. S'ha d'estimular l'estabilitat mitjana (entre deu i vint anys) que estalvia costos de formació inicial.

Compte amb donar ajuts i exempcions fiscals a les empreses que creen ocupació laboral. Mentre unes en creen, d'altres en perden, especialment ara que no hi ha creixement de població, no hi pot haver creixement de consum si retallen sous, hem d'aprendre a viure més ajustats que els darrers anys de barra lliure. Ja ho veiem, si algú fa un bon producte o servei i ho pregona... aviat li surten competidors que inverteixen, rebenten preus, arruinen el primer productor i després pugen preus sense competència. Les millors empreses -i no en direm noms- les que fan un producte d'alta qualitat, a un preu ajustat, sense competència i que discretament venen arreu del planeta. I no s'han fet en quatre dies, no són "un pelotazo", sinó anys de treball i dedicació. (No diguem noms que podrtein sortir competidors i difícilment serien dela mateixa qualitat).

Salut. Sanitat
La sanitat pública no es pot reduir. A privada solament hi poden anar professionals i usuaris que han jugat amb els dos sistemes (El metge que derivava a clínica privada oferint reducció del temps d'espera; els mutualistes privats que no confiaven en el sistema de salut pública).

Suprimir serveis per raons econòmiques, solament d'estavi és irracional. El que estalvies per aquí ho gastaràs per allà. Si no s'atenen determinades malaties, s'escamparan. Si no controlen d'una altra manera el frau de baixes laborals, serà als entorns laborals on s'escamparan els virus, si les vacunes són cares (més cares que els de la grip A que no varen servir de res) més cares seran les hores de professionals per atendre epidemies.

Les reduccions de saniatt les poden decidir metges i sanitaris, no economistes que solament miren nombres d'un capítol sense relacionar amb les despeses derivades a d'altres capítols a la mateix ciutadà. La correlació estadística per ella mateixa no explica les malalties si no hi ha una teoria mèdica fonamentada. La reducció económica en despesa de salut no serà reducció efectiva si no es fonamenta en coneixement mèdic i d'atenció sanitària.


Educació. Ensenyament
Increments de ratios d'alumnes en centres privats o publics de sectors socials afavorits. Cap increment en centres públics o privats que atenen població amb escassos recursos econòmics i minories culturals. S'han danul·lar les reduccions de sou atès que també s'ha demanat l'increment de dues hores lectives (que cal considerar transitori). Un 10% de reducció de sou, un 10% d'increment d'hores lectives i l'increment de pressió fiscal directa i indirecta com a tots els ciutadans. És massa. I és d'escàndol: els banquers què redueixen?; els alts càrrecs de l'Administració un 5%?

Hem anat incorporant a l'educació institucionalitzada quasi tots els alumnes amb necessitats educatives especials, que necessiten atenció directa i hem proclamat l'educació diferenciada, a mida de cada alumne. I ara, sense tornar enrera,
posem 30 pàrvuls de tres anys amb una mestra? (I no hi haurà substitució),
posem 30 infants d'entre sis i onze anys amb dos per grup amb dificultats manifestes,
posem 34 adolescents dels quals 7 estan desinteressats o rebotats impedint als altres fer la feina.
I volem que siguin competents i que pensin, no que aprenguin de memòria i del llibre de text. Això és possible. Si tornem a més alumnes, s'han de treure els que tenen dificultats i donarem per bons els que superen exàmens de coneixement passiu i memòria com fa quaranta anys. Una vergonya!

Drets i llibertats.  Deures. Representació política.
El sistema de dret positiu basat en la llei escrita permet activitats abusives mentre no estan prohibides. Quan es prohibeixen, els espavilats sempre troben altres forats per on escapar-se i així consecutiavment.  El dret escrit ha de sre mínim i tots els ciutadans han de pensar si una acció és o no correcta. Si cal, els jutges han de poder condemnar davant l'evidència encar que no estigui escrit.

Tots els drets reconeguts, es corresponen amb deures. Tots hem de complir els deures i advertir els nostres amics que miren d'escapar-se'n mentre la llei no els troba. La democràcia compta amb l'honestedat del ciutadà i que els pocs que se n'escapen seran advertits pels seus pròxims.

Llistes electorals han d'estar vinculades a un territori de proximitat. Contacte regular dels elegits amb els ciutadans. Llistes lliures (si es vol, avalades per un partit polític). Campanya electoral restringida a un fulletó oficial de totes les candidatures. La resta, es pot difondre lliurement per internet. Les candidatures no poden dependre de la fortuna personal i per això cal restringir els aparells de propaganda. Promoció de candidatures de barri o comarca, de persones conegudes pels ciutadans a qui es pugui demanar comptes.

La represnetacaaió ha de ser positiva. L'abstenció comporta reducció de representants. No cal inflació democràtica. Si vota emnys del 50% del cens, hi haurà menys de la meitat dels representants elegibles.  Les disciplines de partit  no són democràtiques i el règim parlamentari les haurà de prohibir expressament. Els representants haurien de guanyar el mateix sou que guanyàven al seu lloc de treball, ni més ni menys; se'ns perjudiuci de les compensacions de viatges, àpats i despeses necessàries per a l'exercici polític. Martí Teixidó




Manifest del 15M a Barcelona 2012 amb Arcadi Oliveras




 L'alcalde Trias ha permès. Els indignats han ocupat la plaça de Catalunya sense cap violència i sense destrosses. Gran civisme malf¡grat la indignació. Els organitzadors han preparat bé les accions. S'evidencia gran dedicació honesta a una causa comú al costat d'alguns que cerquen col·locar-se. S'ha pogut mantenir força la llengua catalana. Alguns parlen sempre en espanyol i queda clar que el català els incomoda. Les assemblees correctes encara que amb intervencions de persones que no deien res, que tenien un moment de felicitat per parlar davant de tanta gent. Molta fumera que intoxicava els pròxims malgrat estar en espai obert. Algun ebri que ha colpejat. Observadors passius que no han intervingut mediant. Potser hi ha hagut pocs ciutadans amb ocupació laboral. Força joves si jubilats.

diumenge, 22 d’abril del 2012

Ha de sortir Alemanya de l'euro?




Fixeu-vos en la situació d'Espanya, que és ara l'epicentre de la crisi. Ni parlar-ne, de recessió; Espanya està en plena depressió, amb un índex d'atur del 23,6%, comparable al dels Estats Units en els pitjors moments de la Gran Depressió, i amb una taxa d'atur juvenil que supera el 50%. Això no pot seguir així, i la certesa que no pot seguir així és el que fa pujar cada vegada més els interessos del deute espanyol.
En certa manera, en realitat tant és el motiu pel qual Espanya ha arribat a aquest punt, però val pena assenyalar que el problema espanyol no s'assembla gens als contes moralistes que són tan populars entre els alts càrrecs europeus, sobretot a Alemanya. Espanya no ha estat un país malbaratador: la vigília de la crisi tenia un nivell de deute baix i superàvit pressupostari. Però, per desgràcia, també tenia una gegantina bombolla immobiliària, una bombolla que va ser possible, en gran part, gràcies als enormes préstecs dels bancs alemanys als seus homòlegs espanyols. Quan la bombolla va esclatar, van deixar l'economia espanyola a l'estacada; els problemes fiscals d'Espanya són una conseqüència de la depressió, no la causa.
El suïcidi econòmic d'Europa  PAUL KRUGMAN  The New York Times | diari Ara  22/04/2012, p:34
http://www.ara.cat/premium/debat/suicidi-economic-dEuropa_0_686931365.html

I Krugman diu que per sortir de la crisi caldria sortir de l'euro.

Efectivament si no se surt de l'euro i s'ha de reduir el dèficit i limitar la inflació...no es pot sortir d'una depressió. I si ja ho han patit: Éire, Ελλάδα, Italia, España... i no parlem de Bǎlgariya, Magyarország potser hem de pensar que soalment convé la contenció del creixement a Deutschland. El país que més alta tenia la moned, el marc,  tenia dificultats d'exportació i por això vol inflació zero.
Deutschland que es va inflar del préstecs fets als bancs espanyols que fninançaven la bombolla immobiliària sense límits. Deutschland que es va enamorar de Ελλάδα es el 1800 idealitzant-la romanticament i ha acabat venent-li tota la producció industrial aniquil·lant la indústria grega i ara es queixa que els grcs no li paguen el deute.

Potser l'alternativa és que  Deutschland surti ella de l'euro durant uns anys, mentre vulgui mantenir la contenció que li permet col·locar el seus productes arreu. Si és així, no hi ha lliure circulació de mercaderies i els països poden posar limitacions, acords de comerç recíproc, arancels fer ajustaments de canvi de divisa. Si en canvi, anem junts dins de la Unió Europea, Alemania ha de ser solidària amb Grècia i España com, dins d'España, Catalunya ho és amb Extremadura i Andalucía. (Bé, sense arribar als abusos d'inversió de les balances fiscals com en el nostre cas).



Política econòmica segons el professor Gonzalo Barnardos
a) Fomentar l'economia productiva i desincentivar l'especulativa, amb la instauració d'algunes normes i diverses regulacions.
b) Enfortir la classe mitjana a través del manteniment dels serveis públics essencials i una redistribució de la renda més bona.  
c) La despesa pública hauria de finançar inversions que milloressin la competitivitat futura del país, a mitjà termini.  
d) A curt termini, la despesa social hauria de ser elevada, donades les dificultats econòmiques per les quals estan passant nombroses famílies. Però seria convenient que descendís quan la situació econòmica millorés.  
e) En matèria empresarial, el sector públic no hauria de substituir el privat sinó complementar-lo. 
f) La progressivitat dels impostos hauria de ser més elevada i augmentar els tipus que paguen les grans empreses, les grans fortunes i les persones amb salaris més elevats.  
g) Cal portar a terme la reforma del BCE. En el seu nou paper, hauria de compatibilitzar l'estabilitat de preus (l'únic objectiu explícit actual) amb la consecució d'un nivell satisfactori de creixement econòmic.
França ofereix una oportunitat a l'esquerra  GONZALO BERNARDOS / diari  ARA/araemprenem  22/04/2012 , p:3
  http://www.ara.cat/emprenem/Franca-ofereix-oportunitat-lesquerra_0_686931327.html

dimecres, 18 d’abril del 2012

España, España...! Catalunya, Catalunya...!


Potser el mapa no és una broma. Potser és més raonable del què sembla respecte a España.

Deixem la provocació per a Esperanza Rouco. Poden recuperar el nom de Castilla o millor el d'Hispània per inclore des del puerto de Castilla (Santander) al puerto del Guadalquivir Hispalis (Sevilla).

Catalunya pot estar oberta a València, a les Illes Balears i a la franja de l'Aragó (més enllà a Castilla) fins la divisòria natural dels Monegros o fins on vuguin els aragonesos.

Ja som grans per a fer la Confederació Ibèrica que va proclamar Macià però que per ser bons vam renunciar a mantenir. I així ens ha anat els darrers 80 anys. Sense emprenyar-nos, ara hem d'anar endavant. Dissolució de l'España borbònica i configuració territorial de la Ibèria lingüística
Aquesta és la història d'una Ibèria diversa


                                  Portugalicia
                                  Castilla o Hispania
                                  Catalunya o Catalània
                                  Euskadi-Nafarroa
 i potser sí, potser no      Granada o Andalucía 
 







1998 –
Independència de Cuba i Filipines sota protecció d’USA. Desprestigi internacional d’España. Expressió literària.
Pèrdua de l’activitat comercial de Catalunya. Catalanisme polític.
1914 –
Mancomunitat de Catalunya, interrompuda
1930 -
Pacte de San Sebastián.
1931 –
República catalana, dins les Repúbliques ibèriques, Estatut de Catalunya

2012 –
Pèrdua d’IPF com a colònia espanyola. I què més es pot perdre a Brasil Venezuela...?. Jubilació de la monarquia que pot seguir venent revistes.
1990 –
Autonomia de Catalunya i Euskadi, clarament insuficient el 2010. Pèrdua d’inversions d’empreses catalanes.

2012 -
Dissolució de l’España borbònica.

2013 -
Configuració territorial lingüística d'Ibèria

2014 –
Confederació Ibèrica:
Portugalicia,
Castilla o Hispània,
Catalunya o Catalània
Euskadi-Nafarroa