dimarts, 15 de març del 2022

Descontent, canvis i vaga al sistema escolar. PROPOSTES DE MILLORA AMB PEDAGOGIA.

De naciodigital.cat, avui 15 de març 2022
No hauríem d'arribar a la vaga a l'educació d'infants i joves. És un model d'acció contra els empresaris dels treballadors de la societat industrial. No s'ajusta a la societat de serveis i menys encara als serveis socials i d'educació. Hi ha motius de descontent i reivindicacions pendents. Cal però pensar en d'altres formes d'acció. (Per exemple, concentració davant de cada ajuntament en una hora periescolar i recompte telemàtic de participants). Alhora cal pensar propostes de canvi que responguin a les necessitats actuals.

 
En situació de jubilat com a mestre, director, inspector i professor d'universitat que he estat i sóc, contribueixo amb propostes d'acció que integren experiència, coneixement i estudi. Ho faig com a deure professional del que no m'he jubilat. Atent a l'actualitat, analitzo, fonamento i proposo i així ho he anat comunicant al Departament d'Educació. En ressenyo algunes que han estat publicades als blogs: 

http://educacio-comunicactiva.blogspot.com/ http://politicadeducacio-comunicactiva.blogspot.com/

Horari i calendari escolar. Repartir en bàsic comú per a tots i diversificat. Horari: quatre hores comunes i temps personal i en equips, abans o després, compatible per a les famílies (fins a dues hores) Calendari: jornades comunes d'octubre a juny  ajustables al clima i territori i quinzenes complementàries al juliol o setembre ateses per alguns professors amb monitors, practicants i estudiants mentors.

http://politicadeducacio-comunicactiva.blogspot.com/2022/02/calendari-i-horari-escolar-assumpte-de.html

Ràtios d'alumnes per grup. No s'han de reduir els grups i si en canvi cal completar les plantilles (1,6p/g a EP 2,8p/g a ES) fins a assignar dos mestres o professors estables per grup que atendran docència, orientació, personalitació, substitucions emergents.

Agrupament d'alumnes. Cicles de dues o tres edats a E.Primària amb continuïtat de mestres i alumnes que poden acomodar-se amb més grans o més petits (oblidem les repeticions). Crèdits variables de cicle a E.Secundària on es troben alumnes de diferents edats i continuïtat de professors tutors per dos o tres cursos.

Ensenyament de llengües. Ineficaços els repartiments d'hores amb pèrdues. (català, castellà, anglès). Inútils els percentatges 25% o 50%. En al societat mutilingüe cal superar l'ensenyament separat de llengua i llengües estrangeres. Cal garantir la lllengua comuna el català amb relació a les llengües vives, el castellà i acollir la diversitat de llengües dels alumnes nouvinguts. Cal aprendre una llengua transnacional, avui l'anglès majoritari. L'alternativa és completar la immersió amb el plurilingüisme amb al intercomprensió com a mètode pedagògic.

https://blogs.iec.cat/scp/wp-content/uploads/sites/13/2018/06/ESCOLA-CATALANA-1.pdf

Currículum escolar o Pla d'estudis. L'Administració com a executiu de la política educativa ha de concretar el Pla d'estudis o un Marc d'ensenyaments que cal garantir. El desenvolupament, currículum escolar (concepte introduït per Dewey referit a l'itinerari de l'alumne), correspon als professionals, avui amb xarxes d'intercanvi de recursos i propostes. Un currículum prescriptiu extens inhibeix la decisió dels docents. La responsabilitat del currrículum és dels professionals a través de col·legis, associacions i xarxes de cooperació.

Dotació de plantilles i recursos. D'entrada cal garantir dos mestres o professors (promovent la paritat per a efectiva coeducació) per grup (parelles com es fa en informatius de tv o patrulles de policia). Cal incrementar el pressupost d'educació com admet tothom. L'assignació s'ha de fer de manera uniforme general una part. Altra part s'ha de fer amb coneixement del centres sigui per necessitats o sigui per projectes rellevants. Això s'ha de fer amb supervisió educativa directa i correspon a la inspecció d'educació que haurà de prendre decisions compromeses i donar-ne compte als mateixos docents.

Martí Teixidó
pedagog, dr.