Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística. Publicada al DOGC núm. 2553, de 9 de gener de 1998, i al BOE núm. 36, d'11 de febrer de 1998.
Capítol III. L'ensenyament
Article 20. La llengua de l'ensenyament - Article 21. L'ensenyament no universitari - Article 22. L'ensenyament universitari - Article 23. La formació permanent i els ensenyaments de règim especial - Article 24. El professorat
JuntsxCat, PSC, ERC i ECP projecten una modificació.
Punts per a un efectiu canvi de l'ensenyament de llengües amb dimensió plurilingüe.
Article 20
La llengua de l'ensenyament
1. El català és la llengua de Catalunya i tots els ciutadans l’han de poder aprendre amb l’ensenyament a l’escola.
2. Els centres d'ensenyament de qualsevol grau han de fer del català la llengua comuna amb intercomprensió amb les altres llengües vives, especialment el castellà llengua familiar de molts alumnes i una llengua transnacional, sigui l’anglès o altres.
Article 21
L'ensenyament no universitari
1. El català ha de ser la llengua comuna base d’aprenentatge i intercomprensió amb les altres llengües per a una educació plurilingüe i comprensió de la diversitat cultural.
2. Els infants han de ser acollits amb la seva llengua familiar, especialment el castellà per la seva presencia social i les llengües d’altres cultures han de ser reconegudes a l’aula.
3. L'ensenyament del català i del castellà s’ha d’aprendre amb intercomprensió i serà favorable que l’imparteixi el mateix docent per a una transferència positiva que reduirà les interferències derivades de la llengua familiar. Segons la composició del grup els professors balancejaran la proporció d’activitats en cada llengua, inclosa la transnacional.
5. L'alumnat té dret aprendre totes les llengües presents
i pròximes i la diversitat de llengües familiars presents a l’aula és un estímul
per a activar la competència plurilingüe que afavoreix la comprensió aproximativa
de noves llengües.
Article 24
El professorat
1. El professorat dels centres docents de Catalunya ha de ser efectivament plurilingüe en català, en castellà i en una llengua transnacional com l’anglès o altres contribuint amb qualssevol matèria a desenvolupar la competència plurilingüe dels alumnes.
2. El professorat ha d’accedir amb una competència lingüística acreditada però la diversitat lingüística de la nostra societat demana una actualització contínua. Els equips docents han d’activar la consciència lingüística dels seus membres polint i actualitzant el seu ús.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada