dilluns, 16 de setembre del 2013

Som de la España asimilada? Ja n'hi ha prou amb 300 anys.

Eapaña / Las Españas de 1854.

España uniforme puaramente constitucional (de 1812?)
España Foral. Euskadi i Navarra que han sabut sobreviure a Roma, a l'Islam, als Reyes Católicos, als Liberals i també a Franco.
España incorporada o assimilada. Aragó i Catalunya, València i Balears que varen ser sotmesos militarment el 1713-1714.
España colonial. Cuba, Puerto Rico i Filipinas que van independitzar-se el 1898.


Via Catalana pacífica i festiva.

 LA   VIA   CATALANA
una gran mostra de creativitat pacífica amb fermesa política. La 
-->
πολις
parla, va prendre la inicativa fa un anys i podrà parlar en la seva totalitat votant SÍ o NO a la INDEPENDÈNCIA.

No s'ha vist al món gent tan contenta i disciplinada, seguint les indicacions de l'organització. Cap policia necessita el poble català quan se'l deixa fer, quan s'organitza amb creativitat i simpatia.

Catalunya de Nord a Sud i braços a la Catalunya de France, al País Valencià passant per la Ciutat Comtal, Barcelona, cap i casal de Catalunya.

De moment no hem pogut fer la mar a les Illes, a l'Alguer d'Itàlia... Tot arribarà. També conviaderm els catalans de la Franja d'Aragó.

Esperem fer la Confederació Catalana i si cal amb Estat lliure associat, Andorra. I la Catalunya de France pot quedar vinculada culturalment igual que l'Alguer d'Itàlia. No cal fer cap conflicte innecessari. France amb el seu silenci digne està acceptant una realitat però allà el català ha de ser alguna cosa més que festes del Rosselló, Vallespir o Conflent per a turistes.
-->
I dues anelles a Barcelona

A la Sagrada Família, temple cristià, monument que ens presenta arreu del món.

Allà hi ha molta immigració llatinoamericana i els han enganyat. Els diuen que són a España i que han de parlar espanyol. Ja és penós que l'esglesia cristiana faci misses en castellà a les que van els immigrants i en català. L'església Catòlica que va contribuir a recuperar el català ara està dividint els ciutadans. Això és el que els enemics de Catalunya volen fer amb l'escola, separar els infants per llengua. No ho permetrem.




Al Camp Nou del Barça, temple laic que té devots arreu del món.

Al camp del Barça, els selectes, els qui guanyen unes millonades inacceptables i les guanyen perquè som molts qui els hi fem el joc. Poser serà hora de canviar-ho. A Alemanya hi ha fulbol, bon futbol, equips per tot arreu... però no paguen aquestes millonades d'esclaus de luxe.



I una tercera anella dels qui volen Catalunya Estat de progrés social, que reguli els abusos del capital financer i que una part dels beneficis guanyats sense especulació contribueixi a compensar la desigualtat. (laCaixa és el màxim símbol bancari de Catalunya i que no ha fet fallida però hi són presents Banco de Santander, BBVA, BancSabadell... i pocs més atesa la concentració monopolística).

Lamento que el Procés Constituent va mal organitzar els 4.000 concentrats. No, no calia fer samarretes vermelles, diferents. No hi havia la simpatia que caracteritza la Via Catalana; llàstima. No hi havia prou contingut, prou missatge... i alguns es van desbocar. No cal posar els banquers, tots, a la presó. Que facin la seva feina ben feta i que contribueixim amb més del 18% dels beneficis del capital, que els ciutadans per IRPF paguem 30% o més per 50.000 € l'any (sou de professor que treballa i encara afegeix voluntariat).

Som molts més dels que volen i diuen...
T'adones amic, t'adones company...
Encara és forta la lluita... i queda tant per fer
Si un dia vols... (aquest dia és avui )
Hem de sortir al carrer, junts, ara, molts, com més millor
No oblidem tants que han contribuït fins arribar aquí.

Raimon, Salvador Espriu, Lluís Llach, Ovidi Montllor, Jaume Arnella, Xesco Boix, Lluis M. Xirinachs, Jordi Carbonell, Tortell Poltrona...

Que llarga que és la nostra nit... (ha estat, ja s'ha acabat)
Ara esdevindrem referent dels pobles. La Transición española va ser una traició espenyola.

La   LA   VIA   CATALANA

serà un referent per a tots els pobles que tenen dret a ser lliures i a parlar la seva llengua.

dimarts, 10 de setembre del 2013

Consulta per Catalunya, Estat de la Unió Europea

Consulta sí. Perquè si no som una clara majoria, no ens barallarem, som gent de pau i cultura. Però no fem la consulta per passar l'estona, ni podem ara esperar el 2016 per via de les eleccions plebiscitàries. No hem arribat a pensar en la independència per arrauxament sinó perquè ens estan fent trampa, fa massa anys que ens fan trampa el governants espanyols.


I es que ara

  • Ens ofeguen econòmicament quan fem la millor aportació econòmica des de fa anys i no ens n'havíem queixat. Fan els fastos amb els nostres diners.
  • Ens avergonyeixen socialment amb aquests polítics impresentables per falta de llenguatge-pensamement, per falta de paraula i perquè no veuen la realitat. Quina vergonya no hem sentit amb la candidatura de Madrid per als Jocs Olympics de 2020. Ens semblava bé que Madrid fós olímpica com Barcelona però amb les imatges: Botella i Rajoy hem sentit vergonya. Ni saben llengües i no tenen vergonya d'anar pel món. Recordem la diferència amb Maragall, Pujol.
  • No ens respecten la nostra llengua una llengua de cultura com el castellà (ara ja millor dir espenyol doncs nosaltres no som espanyols encara que parlem bé aquesta llengua)  i encara menys quan veuen que ens refem de totes.
  • No promouen la cultura sinó el folklorisme ranci, un folklorisme que no saben ni de qui és dins la diversitat de Las Españas. Al davant politics com Aznar, Aguirre, Cospedal... quina cultura mostren. A Catalunya els polítics més inclultes són els seus i els qui els fan en joc: Sánchez-Camacho, Cañas... si no poden ni parlar català vivint a Catalunya...
La desafecció d'España ha crescut any rera any per la política d'hostiliatt a Catalunya
Arribats a aquest punt, no ens podem fer enrera de la independència encara que no hem sigut independentistes.
Fa massa tard el ministre García-Margallo que diu que s'ha  d'encaixar  Catalunya a España. No podem encaixar en la cultura rància i carpetobetònica. Si el 1873 haguessin encaixat España amb Catalunya i les propostes federalistes de Pi  Margall no hauríem patit una guerra incivil i España seria un estat federal similar a Alemanya.


Una llarga història de 300 anys. Quantes vegades no hem cedit?  
Amb la Guerra del Francès, amb la mala Restauració de la Monarquia, amb les lleves de soldats al Marroc colonial, amb Cambó ministre de la Monarquia, amb la II República i Companys ministre, amb la Transició democràtica i Tarradelles passant per Madrid, amb el suport del govern convergent al PP, amb l'Estatut de 2006 "cepillado" por las Cortes Españolas.



1714 Ens van bombardejar i aplastar sense pietat. Ens van anul·lar els drets per decret de nova planta. Els catalans vam aguantar i posat a fer feina: indústries de ferro al Ripollès, la indústria llanera, cotonera i de filatura, tissatges i estampats,adobs de pells i fabricació de paper. I quan ens van permetre el comerç els indians van anar aplegant capital que van destinar a la mecanització (no a la compra de títols nobiliaris com els senyoritos espanyols).

1814 Després de la Guerra del Francès (en la qual vàrem ser fidels a España) es va accelerar el procés d'industrialització amb vapors, ferrocarrils... i teixits que van igualar els de Manchester, fins que Catalunya va ser identificada com la fàbrica d'España. Entretant els liberals españols anaven fent disputes i cops de mà sense organitzar l'economia: xarxa de trens que no duien res.

Catalunya a més d'industriosa havia fet l'impuls cultural amb la Renaixença o Romanticisme català que passava per recuperar la llengua pròpia que havia estat considerada llengua de pagesos. Mossèn Cinto entra a Barcelona amb barretina i la llengua del poble i guanya els jocs florals de la burgesia urbana. És el nostre Goëthe, una mica retardat en el temps amb els símbols de L'Atlàntida i El Canigó.

1898 Derrota d'España que no va tenir diplomàcia per negociar la independència de les darreres colònies: Cuba i Filipines, i es va perdre un comerç que va afectar molt els fabricants i comerciants catalans.

1898 Consciència de poble, de llengua. Escola en llengua catalana, Lliga catalanista, després regionalista. Prat de la Riba i les diputaciosn catalanes.

1914 Constitució de la Mancomunitat de les quatre diputacions de Catalunya. Prat de la Riba, Eugeni d'Ors, Rubió i Balaguer,  Puig i Cadafalch, Rafael Campalans... tot per l'educació i la cultura del poble, sense barreres ideològiques. Bibioteques, escoles, traducció dels clàssic al català (Col·lecció Bernat Metge), Escola del Treball. Institut d'Orientació, Higiene i Salut Pública... Ho trenca el dictador Primo de Rivera el 1923.

1931 La República Catalana dins la Federació Ibèrica proclamada pel presidnet Macià. Cedim i acceptem fomar part de la República Española i ens prometen un Estaut d'Autonomia. A España tornen les dretes organitzades amb la CEDA i empresonen el president Companys. Catalunya no és d'esquerres però al davant hi ha una dreta culta: Ventura i Gasol, Pi i Sunyer...

1936 Alzamiento Nacional dels feixistes espanyols i Catalunya està a la defensiva, les esquerers es radicalitzen i fan disbarats. El front de guerra és destrossa de la joventut i orfenesa de la infància.

1939 La postguerra i els crims de covardia del general Franco. I tots els pensadors cultes i compromesos exilats. Tornar a començar, poc a poc, treballant.

1961 Creació d'Òmnium Cultural, discretament. L'Institut d'Estudis Catalans també es va reconstituint discretament. Tot per la llengua i la cultura. Montserrat i publicacions en català. Palau de la Música i  sardanes. 1970 Associacions de Veïns, Ateneus, Joventuts Musicals...




 
1971 Assemblea de Catalunya,  amb gent calra com Lluís M. Xirinacs, amb tots els partits que volen Catalunya i Democràcia, perseguits per les forces d'ocupació espanyoles.

1976 Transcició democràtica? Catalunya col·labora amb España, segueix pensant que es pot regenerar. Els bascos van a la seva amb l'ETA darrera. Catalunya eradica els intents d'imitació. es catalans ens reafirmem gent de pau.

1980 Fem una escola per a tots, sense separar-los per la llengua. Els catalans som tots els qui vivim a Catalunya i els joves podran parlar tots en català. Tots els mestres procedents de fora de Catalunya han contribuït a fer la immersió amb la llengua catalana. Els polítics espanyols han vist que ens va bé, massa bé pensen ells, i després de 30 anys, ja el 2010, ens volen tornar a trinxar i posen davant un boc descarat com el Wert.

Des del 2007, Carod Rovira va apuntar el 2014 per a la independència i España no ha fet res per refer les relacions amb Catalunya, tot el contrari. La crisi/estafa econòmica deixa gent sense feina i els joves sense futur: Moviment 15M a les places. El 2010 sortim al carrer en manifestació pacífica, unitària però tant els fa. 2011 Consultes pel dret a decidir. 2012 Constituïm l'Assemblea Nacional Catalana amb integració de tots els grups i plataformes. 2013 Procés Constituent per a una Catalunya de progrés social.

I 11 de setembre de 2013
la Via Catalana, una manera alegre i compromesa d'anar aplegant gent, una festa de tots. Volem ser tots un sol poble, això sí, parlant en català, aplegant els nostre impostos i decidint la nostra maneta de viure. I els qui han vingut d'altres països i d'altres llengües sàpìguen què els acollim, que no han de renunciar als seu orígens i que esn agrada la diversitat de llengües perquè...

Catalunya, volem ser un poble noble, culte, ric, solidari, desvetllat i feliç
I ho serem l'11 de setembre de 2014.
















Demà serà un dia clar de cap a cap de Catalunya. Som-hi!

dilluns, 26 d’agost del 2013

Economia i Pedagogia en la corda fluixa. Falten explicacions coherents amb la realitat actual per modificar-la.




Llegeixo:
La segunda es que economistas y maestros tenemos hoy dos puntos en común: el primero es que la sociedad nos mira con cierta irritación, acusándonos explícita o tácitamente de no cumplir con nuestro cometido: a los economistas se nos reprocha no haber visto venir la crisis, o no haber hecho nada por evitarla; a los maestros se les reprocha que no consigan educar a sus alumnos. Los dos reproches son en parte merecidos: muchos economistas no vimos venir esta crisis, sencillamente, porque estábamos ocupados en otras cosas, que en aquel momento nos parecían más interesantes. En cuanto a los maestros, ocurre que hay muchos niños que van a la escuela a aprender; que  no hablan en clase; que no se insolentan con el maestro, ni pegan a sus compañeros; y, sin embargo, parece que estos niños no sienten que la escuela -sobretodo la escuela pública- esté hecha para ellos. El segundo punto en común es que cualquiera se siente autorizado a dar su opinión sobre economía i sobre educación.
Alfredo Pastor (economista): Caducidad occidental, emergencia oriental?

El neoliberalismo, como cultura del nuevo capitalismo financiero, con un acento exagerado de la noción de competitividad, asimila al individuo con una empresa orientada únicamente a los resultados. Los riesgos de esta orientación están a la vista. Es esa mutilación del horizonte ético la que ha traído esta desmesura moderna. La consecuencia de más calado ha sido, como he dicho, la multiplicación del ánimo depredador, convertido ya no en “instinto” sino en “ del ser humano “derecho” frente al cual ningún poder puede poner contención.
...
Sin embargo, las grandes crisis sí cuestionan las bases del funcionamiento del sistema económico; es decir, las relaciones entre mercados, gobiernos y sociedad.
...
En el plano intelectual, asistimos también a los primeros esfuerzos de los economistas y otros científicos sociales para elaborar explicaciones del funcionamiento de la economía más coherentes con la realidad observada.

Antón Costas (economista): Paisaje después de la batalla.

Conferències al professorat de la Fundació Collserola, en la setmana  escolar blanca de 2011. Publicat per Fundació Collserola / Arcàdia.



Penso:

1
La competitivitat ha esdevingut una infecció social. Si proclamem que les nostres empreses han de ser competitives (pocs ho han sotmès a crítica com ho fa Costas), hauran de passar per davant d’altres que cauran. Si totes les empreses intenten el mateix és una “guerra” econòmica que ens duu a la destrucció. Aquest sistema no és possible.
Però dic que és infecció social: competitivitat a l’esport i als jocs esportius, competitivitat per tenir més audiència, lectors i subscriptors, competitivitat per ser el grup musical més present, competitivitat per fer la manifestació o concentració més massiva, competitivitat per tenir major nota a l’accés universitari, competitivitat per tenir els màsters universitaris més competitius, competitivitat per no reduir nombre d’estudiants quan disminueix la població...
I un altre economista (dels criticats per Costas) posat a aficionat a l’educació la va dirigir per deixar assentat que l’ensenyament ha d’estar orientat als resultats; i algú  ha escrit que era un guru! Objectiu 1: Millora dels resultats educatius. I seguim amb la mateixa partitura dirigits ara bé per una mestra psicòleg però amb joves intèrprets i veterans càrrecs de càtedra que reprodueixen les mateixes conceptualitzacions i receptes que ens han dut a la desorientació. El suport d’ensenyament personalitzat (SEP) no té dimensió emotiva, l’impuls a la lectura (ILEC) es converteix en classe de llengua de nivell superior,  el pla intensiu de millora (PIM) va cap a classes o grups de reforç, ja s’ha apuntat als resultats d’anglès B1 (PILE) sense considerar la mesura clau (Teixidó,1991): “cada hora de classe, assignació de dues hores de professor” per fer l’anglès sempre en grup col·loquial de 12-15 alumnes.

2
La nostra escola està mutilada. El goig d’aprendre ha quedat escapçat, hi ha unes matèries obsessives: llengua i matemàtiques. Les altres matèries semblen de “relleno”. El què compta són els resultats. Gastem massa energies en proves:  llengua catalana, llengua castellana, matemàtiques,  anglès i potser ús de les TIC. L’admiració per la natura i la seva varietat; la curiositat per la ciència i la seva màgia; la fascinació per la tecnologia, els automatismes i sistemes de control; el món pintat i el somni fantàstic; el cos en dansa embriagadora; la comunió en el cant; la transformació en el teatre; la saviesa de fons de totes les cultures però també amb els abusos i explotació de l’humà per l’humà... Tot això és de “relleno”... i massa infants  hi ha que comencen a avorrir-se a l’escola i passen de l’institut o col·legi. I després diem que hem de reduir l’absentisme i l’abandó escolar!

3
Si en la crisi/estafa econòmica es qüestionen les bases del sistema econòmic, en el fracàs escolar cal qüestionar les bases del sistema educatiu: les relacions entre institució escolar professional, les directrius del govern i la participació de la societat.
L’escola dels anys 1940s a 1970s va estar marcada per l’autoritarisme ideològic del govern i el corporativisme rutinari dels professionals. Els anys 1970s i 1980s va emergir l’exigència de participació en l’educació amb molt de voluntarisme, una certa imprudència i  una lamentable dispersió. Els anys 1990s es va iniciar una obsessió normativa reguladora dels governs encara que sempre proclamaven la participació. L’excés de regulació política de l’educació l’està asfixiant, els professionals estan inhibits. No correspon al govern regular l’impuls a la lectura, ni com s’ha d’aprendre la llengua anglesa. Solament s’han d’apuntar les finalitats que el col·lectiu professional ha de resoldre i el conjunt de la ciutadania ha de participar fent “pinya” i aportar la “teca i beguda” (com a les colles dels castellers) perquè els infants i joves sàpiguen què anem a una.

4
Mestres i professors tenen la responsabilitat professional d’acomplir les finalitats de l’educació amb els mitjans i condicions necessàries i en això han de ser escoltats. Reiterem una vegada més que els mitjans de comunicació de masses i consum no poden anar per lliure respecte a la infància i joventut.
Però ens falta clarament el pla intel·lectual després de tants d’anys pendents de la normativa legal d’uns i la contranormatiava dels altres. Cal activar els esforços dels pedagogs que han de donar normes d’acció específiques per a l’ensenyament completant les explicacions del funcionament de l’educació més coherents amb la realitat observada que han d’elaborar amb d’altres científics socials.
Martí Teixidó, radicalitat a fi de bé.


dissabte, 10 d’agost del 2013

1713 Tractat d'Utrecht. Els españols regalen Gibraltar als anglesos a canvi de no ajudar els catalans.

Si ara els españols reclamen i munten aquest soroll a Gibraltar  vol dir que ja han entès que els catalans recuperem la nostra independència. Tornem a al casella de sortida.

És a dir, com que ara se'ls acaba el negoci explotador amb els catalans treballadors, garrepes i poc donats a los vinos... ara tornen caap als anglesos i els diuen. -Pues si ellos se van, ya nos estàis devolviendo el peñón, j_d_r.!












Aquells polítics espanyols de 1713 van iniciar la nissaga dels incompetents que ha crescut en quantitat i qualitat. ¡Mira que donar-los Menorca i Gibraltar a canvi  del cas dels catalans!

España cedía al Reino Unido "la plena y entera propiedad de la ciudad y castillos de Gibraltar, juntamente con su puerto, defensas y fortalezas que le pertenecen, dando la dicha propiedad absolutamente para que la tenga y goce con entero derecho y para siempre, sin excepción ni impedimento alguno".


     A El País  09/08/2013

Rajoy impondrá medidas al Peñón hasta que Cameron ceda y dialogue

Aquesta pel·lícula s'assembla a aquella del Islote de Perejil. Bé, potser aquesta és més sèria però acabarà fent riure com aquella, doncs tot plegat és una bona comèdia.

I si Rajoy i Cameron van parlar, en quina llengua ban parlar?  10 minuts? Bé potser 5 minuts ells,  i 5 minuts els traductors de confiança reservada.

El guió és clar:
Acte primer: El gobierno de España distrae al personal pues han quedado a la vista demasiados errores. Todos a mirar a Gibraltar!
Acte segon: Entren els periodistes i així podem emplenar els diaris  reduint la càrrega excessiva de polítics amb calça curta o banyador, la rebaixa de contingut que ja havien iniciat aquesta temporada.



A El Pais 19/08/2012

A El Periódico 07/08/2013

Cameron telefonea a Rajoy para trasladarle su "gran preocupación" por la tensión en Gibraltar




Encara se'n pot parlar més. Fem-ho!, però apugem el nivell.

 

dijous, 8 d’agost del 2013

I ara - 10% dels sous. Què s'han cregut aquesta gent!

Qui són aquests que s'atreveixen a donar solució als altres? Aquests homes de fosc, amb corbates llampants que no lliguen, que no tenen cap gust vestint-se. Vagin a aprendre dels gitanos amb corbates i mocadors de flors (Recordem el dipuatt Ramírez Heredia).

A España, començant pels docents i sanitaris ja s'han fet dues reduccions directes. Una del 5 a 7% i l'altra del 5%. D'altres indirectes: supressió d'ajuts i prestacions, retallada de despeses de viatges i tiquets de dinar,  increment d'IVA. Per contra increments: preu dels carburants, preu d'alimentació bàsica... Algú va calcular que ja havíem arribat al 19 o 23% de disminució de competitivitat dels salaris.

No tenen vergonya i parlen de competitivitat, ells a qui ningú pot fer la competència perquè són un trust de cooptació per nepotisme "democràtic" que està fins i tot per sobre dels miserables partits polítics. En alguns casos "premis de consolació" al fracàs com a polítics que els donen els seus delfins successors, aquells que els han d'agrair qua hagin pogut promocionar per una via d'ascens preferent: sense títols acadèmics, sense contracte i sense oposicions. (Solament escalfant cadira en reunions, permanents i plenaris de partit on fan les grans fumates). I és clar, són els que estan tan ocupats, que ho saben tot, saben de tot d'oïda i no tenen cap temps per estudiar i s'acostumen a no pensar doncs solament la disciplina de vot és políticament correcta.

Ara toca als financers amollar la pasta. Ells que segueixen anunciant beneficis (si  Banco de Santader ha reduït els beneficis en 26%, vol dir que encara té beneficis d'un 74%, després d'haver pagat tots els sous, les primes i els dinars) és hora que contribueixin doncs n'hi ha uns pocs que hi tenen molts diners, però una munió que n'hi tenim alguns. Caixes -que ja no n'hi ha- i bancs treballen amb els nostres diners, administren els nostres diners, els de tots. I les asseguradores ens cobren primes per totes bandes, obligatòries, i regategen les pagues de cobertura. I els poders públics han de garantir l'ingrés mínim de ciutadania a tot humà. En altre cas són ells els poders anti sistema, el sistema no s'aguanta i és imprevisible què pot passar.  També els financers (banquers, asseguradores, directius de corporacions públiques o camuflades) han donat "premis de consolació" als executius que han enfonsat, que han venut les empreses a canvi de beneficis personals. Aquesta era la seva feina: vendre la pàtria a l'ocupació franco-alemanya (agrícola-alimentària -tecno-industrial). Europa està ocupada i d'aquesta no ens salvaran els americans ni els anglesos que vetllen pels seus imperis decadents.

Haurem d'anar a demostrar el nostre poder econòmic, com si fossim tèrmits,  petit  però de la majoria de gent. Cada setmana a treure una quantitat simbòlica: 31€, 62€, 93€, 124€... Ja ho vàrem fer un dia simbòlicament. No ens podem encongir els qui encara tenim diner i cal urgentment resoldre la situació dels qui han quedat sense res.

Esperem que quan siguem un país-estat petit no heretem els vicis  imperialistes i sapiguem trobar el nostre lloc, garantint un Estat de justícia per als de casa i la poducció eficaç i competent (no pas competitiva) que ens garanteixi un lloc al món sense anar a robar a països més fràgils. Si ha de ser un Estat de justícia, no anem bé amb rifes i loteries on juguen els rics, se la juguen i perden els pobres i guanya l'Estat per seguir vivint de la rifeta i no resoldre els problemes. Així li va a España que va inventar la loteria de l'Estat el 1763 i, està a la vista, no ha resolt mai els seu problemes d'endeutament, ni entrant a la Unió Europea.

diumenge, 4 d’agost del 2013

Política de l'educació amb joves emprenedors per a una bona imatge





Caçar bisons
MIQUEL PUIG
al diari ARA, el 03/08/2013
Sembla que quan una horda paleolítica caçava una peça grossa, hi intervenien membres de totes les generacions: els vells dirigien les operacions, els adults es responsabilitzaven de les feines executives més importants i els joves ajudaven; aquests últims aprenien d'aquesta manera les tècniques necessàries. Els joves podrien fer coses pel seu compte, lògicament, però d'escassa entitat: caçar sargantanes o robar ous, per exemple. Mai una horda encarregaria als joves que cacessin pel seu compte una peça grossa. 
Nosaltres, en canvi, sembla que ens hem apuntat a la idea que els joves han de ser capaços de crear la seva pròpia empresa. S'ha posat de moda potenciar l'emprenedoria . S'hi apunten les universitats, els governs i les patronals. Es creen càtedres, oficines d'informació i es fan cursos de motivació. No discuteixo que es tracti d'accions benintencionades i que potser en alguna ocasió seran d'utilitat, però em sembla que confiar que seran els joves els que resoldran el problema de l'atur, o responsabilitzar-los que ho facin, és tan insensat com ho seria que els vells paleolítics enviessin els joves a caçar bisons. En definitiva, que es tracta d'iniciatives que no aborden el nus del problema.
 

Caçar l’educació,
el bison més gran i necessari.

Està clar el què observa Miquel Puig d’acció col·laborativa entre diverses generacions en els pobles antics i encara més en els que per ignorància denominem “primitius” per comptes de “primigenis”; en aquest cas no podem dir primordials justament perquè no hem seguit les seves constants de saviesa evident.
I avui tothom parla d’emprenedoria, dels joves que han de ser emprenedors. S’hi apunten les universitats, els governs i les patronals. Això que passa en general, aplicat a l’educació és doble disbarat. L’educació sempre ha de partir d’antecedents, de tradició. Ha de transmetre allò que va ser pensat i adoptat perquè funcionava si encara funciona. Si no és així, procedeix innovar però no s’innova amb desconeixement del què ha estat pensat i segueix tenint valor actual.
L’administració democràtica dona lloc a periòdics canvis de govern, de la mateixa majoria política o de la majoria alternant. Poc més. Aquesta democràcia de partit majoritaris amb la llei D’Hont fa el mateix frau que la restauració de  de la monarquia a España de Cánovas i Sagasta: s’alternen las majories i, per distreure una mica,  deixen entrar al teatre als partits minoritaris. (Labordeta ho va denunciar).
A l’Educació, canvia el conseller o consellera, es remouen els directors generals, es reestructura l’organigrama per retirar subdirectors que no interessen. Els que pensen, o se’n van o els fan marxar.  Queden alguns tècnics tan fòssils que executen el contrari del què havien fet vint anys abans quan van entrar com a pensadors.
Però el què més sobta és la nòmina d’assessors que necessita un conseller o consellera. D’una banda queden alguns mamuts aduladors als que cal donar premi per serveis prestats, perquè no siguin emprenyadors, però que no fan cap feina. S’incorporen joves cadells, “els emprenedors”, els sortits de la universitat amb un títol i sense cap experiència però amb algun pare o mare què els ha presentat o recomanat.
Què pot assessorar un jove de 25 anys sobre la política de l’educació?... Pedagogia?, Neuriociència?, Sociologia?, Administració?, Economia?... Clar, les decisions polítiques ja estan totes lligades pels molts grups d’interès que aguanten el govern. Però s’hauran de fer consultes de participació, rodes de premsa amb els mitjans de comunicació, tenir uns portals web ben actius on cada dia es pugui donar notícia de bona política i sobretot imatge, bona imatge, molta imatge: vídeos per tot, piulades de 140 c. al twitter... En això els joves són excel·lents. La política de l’educació està garantida: solament calen  resultats de proves, de qualificacions, de les PAU, de nivell d’anglès. Millorar els resultats, millorar els resultats respecte als anteriors, millorar la presentació dels resultats, millorar la sensació dels ciutadans malgrat els resultats de falta d’interès pel coneixement, malgrat la falta de voluntat de comunicar-se en altres llengües, de poca atenció a la cultura personal.


dimecres, 17 de juliol del 2013

Ja n'hi ha prou d'atacar la llengua. Ens han irritat però ens ho agafem cantant. Ja no ens aturarem

Ja hi som tots, de totes els terres de llengua catalana. Ara tothom té clar que els qui ofeguen la llengua representen la incultura. No ens han trinxat en 300 anys. Potser es pensen que serà ara amb els quatre PePedos i els mitjo CidAnos que remenen per Catalunya.





I si d'España es tracta (que va ser la nova marca de Castilla el 1500 encara que els mapes registraven las Españas) , no en volem saber res. Ara ha quedat clar a la Unió Europea que és l'Estat més endeutat...! Avui, el 1986 i... no té res de nou. No en fa 300, en fa 500 d'anys que España s'endeuta, que tira més el braç que la màniga, que va inventar la loteria allà pel 1700. És l'estil del Imperio Español (Catalunya no hi entrava si no era per finançar. Com ara, solaemnt per finançar)
. Un imperio a crédito de los banqueros europeos, holandeses. El oro procedente de sus Américas entraba por Sevilla i salía por el puerto de Castilla (Santander) hacia Amstrerdam.

Ara començo a entendre perquè als catalans ens deien garrepes. Encara no els hi hem pagat prou el gasto?  Ells conviden, beuen més que ningú i fan pagar els altres. Fugim.

dilluns, 15 de juliol del 2013

La veritat, la mentida, la burla, la ignorància, l'atreviment i...

Apunts d'actualitat. Ho acabem de sentir.


El presidente del Gobierno recibe en el Palacio de la Moncloa al primer ministro de Polonia, Donald Tusk.
España / en directo 


"Los SMS que se publican ayer, lo único que hacen es ratificar lo que les he dicho antes, que el Estado de Derecho no se somete a chantaje."

És possible el xantatge si no hi ha res mal fet, res què ocultar?
En fa esment Rajoy, Sánchez Camacho i tots els portantveus del PP.

xantatge  m. [LC] Acció d’exigir alguna cosa, especialment diners, a algú amb l’amenaça de fer públic un assumpte, un fet, un escrit, etc., que el pot perjudicar.  [DIEC2]

Et poden fer chantatge per una cosa què no has fet?
Ai! Ai! Ai!
Ens traeix el subconcient?
No tenim clar el significat de les paraules?
Governem amb aquesta imprecisió lingüística, conceptual, mental?
Uf! Uf! Uf!
RAJOY PODRIA VENIR A L'ESCOLA CATALANA A RECUPERAR LA LLENGUA CASTELLANA QUE TÉ SUSPESA. Seria de franc i no hauria de pagar-ho el ministre Wert.

Los SMS que se publican ayer - diu Rajoy (a les declaracions d'avui).
Rajoy parla malament el castellà. En plurals impersonals diu "han habido";en futurs de subjuntiu: "si los hubiera" per comptes de si los hubiere; en obligació "deben de haber" per deben haber"... I ara mostra que no fa correspondre el temps verbal amb la unitat de temps.
  • Si fue ayer: se publicaron
  • Si es hoy: se publican, se han publicado
  • Si ha sido esta mañana: se han publicado
  • Si será mañana: se publicarán, van a publicarse
  • Si será la semana pròxima: se publicaran (con seguridad), se publicaren (como suposición)

 

Un senador italià compara amb un "orangutan" la ministra negra de Letta

 

 

 

 

 

 

Roberto Calderoli va dir que Cécile Kyenge, l'única titular de raça negra de l'Executiu d'Enrico Letta, "fa bé de ser ministra, però potser ho hauria de fer al seu país"

-->
Aquest Calderoli deu de ser molt desgraciat; no el conec.
1 Quan hom es posa amb un defecte o limitació d'un altre, viu amb complex d'inferioritat i està encobrint les seves pròpies limitacions. Aquest ha de ser  el cas d'aquest Calderoli que no tinc el disgust de conèixer. No és el cas de Kyenge doncs ser negre, ser blac o ser assiàtic o aborigen sabem que no disminueix la condició humana.
2) Aquest Calderoli ha de ser ignorant doncs no sap que els orangutans no viuen a l'Africa sinó a les illes d'Indonèsia: Sumatra i Borneo. A l'Àfrica hi hi ha goril·les i ximpancés.
3) Gràcies a Darwin i seguidors, avui tots sabem que estem emparentats amb els primats que en diem superiors. I s'han fet moltes investigacions sobre la capacitat intel·lgient d'aquests animals (que també tenen ànima i es desanimen). Amb la meitat de massa cerebral que nosaltres donen prova de gran int·el·ligència. Si aquest Calderoli fés ús de tota la seva capacitat cerebral, no diria aquestes bajanades d'ignorant.
4) Com més creuaments genètics diversificats, millor dotació de l'organisme. La comunicació genètica selecciona allò millor de cada progenitor. Les espècies endogàmiques genèticament, xenòfobes culturalment van empobrint-se fins a l'extinció. No s'empobrexi Calderoli; és un error.
Quin país! Quin món! Ja cal que ens espavilem els qui treballem a l'educació. Estem devaluant un patrimoni construït a través de tant segles. L'ideal il·lustrat de la instrucció universal ha estat subordinat a la socetat de masses i consum i arriba fins als pares de la pàtria.

 

dimarts, 9 de juliol del 2013

Catalunya. Líders i ciutadans tots




Carod Rovira ens convida a abandonar el “boti, boti...”. [EL PUNT AVUI+ 07.07.2013]. Si en algun moment em vaig sentir incòmode al Concert per la llibertat va ser amb el ”boti, boti...”, m’hi vaig resistir cedint en veure com tothom es movia al meu costat. Convé sentir la veu de Carod Rovira que no va ser esmentat al concert però ningú ha d’oblidar que va ser ell qui l’agost de 2007 va apuntar la independència per al 2014, data simbòlica que no es podria oblidar: 300 anys de la derrota militar i la submissió de  Catalunya. En aquell moment, vaig pensar que quedava massa lluny però ara veig que hem avançat molt i efectivament, Ara és l’hora!


Cal no oblidar què i qui ens ha dut fins aquí, per justícia i per serietat. No som tan arrauxats. Cal no oblidar Lluís Maria Xirinacs que algú va recordar que calia esmentar al concert. Va ser ell qui va  estendre el concepte d’independència, no com a posar fronteres sinó com a la decisió de governar-nos sense submissió de poble esclau. Plantat a la plaça de Sant Jaume de Barcelona va anar exhaurint-se, flac de salut com estava. L’Assemblea Nacional Catalana l’haurà de posar sempre al davant com a via de no-violència activa cap a la pau.














 De l'Assemblea de Catalunya                    1971
a l'Assemblea Nacional Catalana              2012
a la Cadena humana catalana 11-S          2013
a la Catalunya, estat de la Unió Europea  2014

diumenge, 30 de juny del 2013

Catalunya. Un país lliure, culte i socialdivers


Si en sabem a Catalunya d'organitzar actes de política cívica!
Aplegar 90.000 persones en una activitat de sis hores pensada amb criteris ètics, polítics, culturals, tecnològics i estètics s'ha de fer sabent-ne I s'ha fet molt bé. I la ciutadania sabem comportar-nos. No ens cal policia i els serveis d'ordre estavan a disposició. Cap autoritarisme. La gent es movia amb llibertat i responsabilitat.



L'acte va començar amb puntualitat catalana (montserratina). Si va passar de quatre a sis hores és perquè la gernació o la "grada" s'expressava amb llibertat, decisió i alegria. Els artistes per  la seva banda, havien d'esperar i també afegien alguna intervenció no prevista. Es va complir el programa. Molt ben dissenyat. No es va cantar gaire bé però tothom podiem cantar. Lluís Llach ha donat les seves cançons i ara són cançons del poble i els artistes poden versionar-les al seu aire.

L'acte es de projecció de futur: dret a decidir, consulta democràtica i Estat propi a la Unió Europea.

Però tots teníem present que arribar aquí ha estat un camí difícil que ha deixat màrtirs pel camí. La represa del catalanisme polític el 1889 ha estat aturada gràcies als pactes acceptats diverses vegades però el centralisme i la dictadura han tornat. Per això, ara, quan el govern de Madrid s'ha atrevit a judicar un Estatut que havia esatat aprovat per pocediment legal, legalíssim al referèndum... Quan el president del govern d'España ha menstingut al president de Catalunya... S'han trencat tots els pactes i no tronarem a pactar amb mala gent.

Han estat recordats:

Salvador Puig Antic, executat al "garrote vil" el 1973 pel règim de Franco amb acusació no provada.




Guillem Agulló, de Burjassot, jove assassinat a navalla per joves d'extrema dreta el 1993 .



Lluís Maria Xirinacs, diverses vegades empresonat i jutjat. Plantat a la presó Model i plantat al Senado va guanyar l'aministia política. Plantat a la plaça Sant Jaume va estendre la Independència de Catalunya, no com a fronteres de separació sinó com a país que ens sabem governar sols. Flac de salut, es va retirar fent una darrera crida al poble de Catalunya recordant que havia estat 75 anys esclau. 










 Titot de Brams (Francec Ribera) va dir:

'Jo era mot jovenet i vaig venir al concert que va fer Lluís Llach aquí al Camp Nou. Aquell dia vaig conèixer un noi del País Valencià que em va dir: 'No ens exclogueu del vostre somni. No podem permetre que Espanya i França decideixin quins són els límits de les terres catalanes.'

Fa un mes, parlant a Mallorca amb un amic, em deia: 'Si podeu un estat, feu-lo, però feu-lo ample i llarg i deixeu les portes oberts. La llibertat no serà completa si no és lliure la nació completa.'

Una nació està per damunt de resultats electorals concrets, d'analfabets que legislen sobre la llengua i de corruptes que saquegen el treball del poble. I la nostra nació, la de Ramon Llull, la d'Ausiàs March, va de Fraga a Maó i de Salses a Guardamar.

Tenim un exèrcit. Un exèrcit que fa tres-cents anys que ens defensa i que gràcies a ell no hem estat destruïts com a poble. Aquest exèrcit es diu cultura i els nostres soldats són mestres, actors, escriptors, científics, investigadors, i els milers de milicians voluntaris de la cultura popular de cada poble i de cada barri. I aquest exèrcit és arreu, desplegat, a punt i armat, arreu dels Països Catalans. I amb aquest exèrcit farem d'aquesta nació una terra lliure!'. 
  




És un acte de caràcter unitari en la diversitat. Deixa al descobert la misèria dels mítins polítics de partit. La presidènta d'Òmnium Muriel Casals amb paraula mesurada i elegància dóna el sentit de l'acte amb gest ferm i dialogant.

És va donar la veu a artistes de totes les terres de parla catalana i a ciutadans d'altres països que coneixen Catalunya. Unitat amb una gran diversitat.

Els tres artistes cantants que han mantingut la llengua durant tants anys: Raimon, Lluís Llach i Maria del Mar Bonet, malgrat que amb la recurepació de les institucions democràtiques gairebé queden a l'atur. (A l'acte jo vaig trobar a faltar Raimon, per bé que es va cantar Al vent i es va esmentar Ovidi Montllor).

Espriu i Raimon

Ai! Ara digueu:
La ginesta floreix i arreu del camp hi ha veremll de roselles
...
Ens mantindrem fidels per sempre més
al servei d'aquest poble.

Ara digueu: