Caçar bisons
MIQUEL PUIG
al diari ARA, el 03/08/2013
Sembla que quan una horda
paleolítica caçava una peça grossa, hi intervenien membres de totes les
generacions: els vells dirigien les operacions, els adults es
responsabilitzaven de les feines executives més importants i els joves
ajudaven; aquests últims aprenien d'aquesta manera les tècniques necessàries.
Els joves podrien fer coses pel seu compte, lògicament, però d'escassa
entitat: caçar sargantanes o robar ous, per exemple. Mai una horda encarregaria
als joves que cacessin pel seu compte una peça grossa.
Nosaltres, en canvi,
sembla que ens hem apuntat a la idea que els joves han de ser capaços de
crear la seva pròpia empresa. S'ha posat de moda potenciar l'emprenedoria
. S'hi apunten les universitats, els governs i les patronals. Es creen
càtedres, oficines d'informació i es fan cursos de motivació. No discuteixo
que es tracti d'accions benintencionades i que potser en alguna ocasió seran
d'utilitat, però em sembla que confiar que seran els joves els que resoldran
el problema de l'atur, o responsabilitzar-los que ho facin, és tan insensat
com ho seria que els vells paleolítics enviessin els joves a caçar bisons. En
definitiva, que es tracta d'iniciatives que no aborden el nus del problema.
|
Caçar l’educació,
el bison més gran i necessari.
Està clar el què observa Miquel Puig
d’acció col·laborativa entre diverses generacions en els pobles antics i
encara més en els que per ignorància denominem “primitius” per comptes de
“primigenis”; en aquest cas no podem dir primordials justament perquè no hem
seguit les seves constants de saviesa evident.
I avui tothom parla d’emprenedoria, dels
joves que han de ser emprenedors. S’hi apunten les universitats, els governs
i les patronals. Això que passa en general, aplicat a l’educació és doble
disbarat. L’educació sempre ha de partir d’antecedents, de tradició. Ha de
transmetre allò que va ser pensat i adoptat perquè funcionava si encara
funciona. Si no és així, procedeix innovar però no s’innova amb desconeixement
del què ha estat pensat i segueix tenint valor actual.
L’administració democràtica dona lloc a
periòdics canvis de govern, de la mateixa majoria política o de la majoria
alternant. Poc més. Aquesta democràcia de partit majoritaris amb la llei D’Hont
fa el mateix frau que la restauració de
de la monarquia a España de Cánovas i Sagasta: s’alternen las majories
i, per distreure una mica, deixen
entrar al teatre als partits minoritaris. (Labordeta ho va denunciar).
A l’Educació, canvia el conseller o
consellera, es remouen els directors generals, es reestructura l’organigrama
per retirar subdirectors que no interessen. Els que pensen, o se’n van o els
fan marxar. Queden alguns tècnics tan
fòssils que executen el contrari del què havien fet vint anys abans quan van
entrar com a pensadors.
Però el què més sobta és la nòmina
d’assessors que necessita un conseller o consellera. D’una banda queden
alguns mamuts aduladors als que cal donar premi per serveis prestats, perquè
no siguin emprenyadors, però que no fan cap feina. S’incorporen joves
cadells, “els emprenedors”, els sortits de la universitat amb un títol i
sense cap experiència però amb algun pare o mare què els ha presentat o
recomanat.
Què pot assessorar un jove de 25 anys
sobre la política de l’educació?... Pedagogia?, Neuriociència?, Sociologia?,
Administració?, Economia?... Clar, les decisions polítiques ja estan totes
lligades pels molts grups d’interès que aguanten el govern. Però s’hauran de
fer consultes de participació, rodes de premsa amb els mitjans de
comunicació, tenir uns portals web ben actius on cada dia es pugui donar
notícia de bona política i sobretot imatge, bona imatge, molta imatge: vídeos
per tot, piulades de 140 c. al twitter... En això els joves són excel·lents.
La política de l’educació està garantida: solament calen resultats de proves, de qualificacions, de
les PAU, de nivell d’anglès. Millorar els resultats, millorar els resultats
respecte als anteriors, millorar la presentació dels resultats, millorar la
sensació dels ciutadans malgrat els resultats de falta d’interès pel
coneixement, malgrat la falta de voluntat de comunicar-se en altres llengües,
de poca atenció a la cultura personal.
|
Documents, fonts d'informació i estímuls per a les classes de Política de l'Educació. Finalitat: suscitar la construcció de pensament propi després d'haver procedit amb metodologia de la ciència política a l'anàlisi de dades, fets, lleis, agents i posicions davant dels assumptes d'educació.
diumenge, 4 d’agost del 2013
Política de l'educació amb joves emprenedors per a una bona imatge
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada