divendres, 22 de març del 2024

L'IEC ha d'orientar l'ensenyament de la llengua catalana a tot el domini lingüístic


 

 

 


                                                                       enviat el






dj., 21 de març 15:24

Institut d'Estudis Catalans
Presidenta
Maria-Teresa Cabré, dra.

Salutació,

Vull recordar-vos que el gener de 2018 us vaig donar a conèixer la declaració que la Societat Catalana de Pedagogia anàvem a fer pública a la vista del resultat de les eleccions del 21 de desembre de 2017. Podeu recordar com la candidata Arrimadas C's en campanya defensava l'escola trilingüe. Va assolir una majoria clara de votants a la conurbació de Barcelona -com així jo ho havia intuït el 15 de desembre. És això el que ens va dur a Carme Rider i Martí Teixidó a redactar la declaració urgent que va aprovar la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l'Institut d'Estudis Catalans.


Ultra l'aval de la declaració, us demanava que consideressiu la necessitat
de crear una unitat o oficina d'ensenyament de la llengua catalana dins la Secció Filològica de l'Institut amb participació de la Societat Catalana de Pedagogia. En una societat multilingüe cal canviar el model d'ensenyament de llengües a tots els països occidentals. A les terres de llengua catalana s'ha de vertebrar amb la llengua catalana comuna per a tots i amb la intercomprensió com a mètode didàctic que té fonament en la filologia, en la neuropsicologia i en la pedagogia.

L'institut d'Estudis Catalans que té autoritat sobre la llengua catalana arreu no es pot avui limitar a ortografia, lèxic i gramàtica en general. Les llengües estan sotmeses a constants contaminacions i cal protegir la llengua però també cal impulsar una metodologia actual. Tanmateix, la voluntat de parlar-la no es resol amb campanyes publicitàries.

La voluntat de parlar-la la podem suscitar en tots els infants i vailets a l'escola si es fa un ensenyament cognitiu i també emotiu. Això darrer és evident que ens ha fallat. La didàctica proposada a Fem l'Escola Plurilingüe acull les diverses llengües familiars de tots els alumnes, fa del català la llengua comuna amb intercomprensió amb les llengües vives, la més present el castellà. Amb pedagogia ben elaborada no hi ha contradicció i convé que ho sàpiguen els ciutadans, els pares i mares d'alumnes, front a formulacions enganyoses com el trilingüisme. Ho vam elaborar amb recerca i innovació de 2013 a 2019 i ho hem publicat a disposició de tothom.



Amb noves eleccions ja es torna a apuntar el trilingüisme. Saben que fa guanyar volts encara que sigui un engany.


Hem perdut cinc anys. Us prego que ho considereu amb urgència. Si entra el trilingüisme es dilueix la llengua catalana i l'anglès passa per sobre. Si convencem els alumnes i les famílies amb fonament girarem la tendència. És molt convenient que l'ensenyament de les llengües es faci des d'una institució amb autoritat científica independent i no que quedi sotmesa a les alternances de majoria política.

Amb exigència cordial. A reveure.


Martí Teixidó i Planas
filòsof i pedagog

Estudi de pedagogia
av. Mistral, 22, 3-1. 08015 Barcelona
tel: +34 932 529 604   correu-e: marti.teixido@comunicactiva.org

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada