Institut d'Estudis Catalans
Consell Permanent i Presidència
Teresa Cabré, dra.
Reitero la necessitat de canviar el model d'ensenyament de la llengua catalana, model de resistència anterior, que avui que no afavoreix la voluntat de parlar en català als qui no la tenen per llengua familiar. Es fa un ensenyament cognitiu, no emotiu, que no activa la voluntat.
—El Tempir, amb l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, va impulsar una enquesta d’usos lingüístics al Baix Vinalopó. Distingiu entre coneixement i actituds lingüístiques. Per què?
—Perquè calia saber quines són les actituds lingüístiques que tenen els habitants del Baix Vinalopó per saber quines polítiques s’han de posar en marxa en l’àmbit municipal o autonòmic i des de la societat civil, per revertir la situació de substitució lingüística. Volíem saber també què ha passat en aquests més de quaranta anys d’Estatut d’Autonomia, perquè la comarca ha patit una transformació econòmica i demogràfica brutal. I una de les coses que veiem és que el procés de substitució lingüística fort ja s’ha donat fa tres dècades, que ara passa, però a un ritme molt més baix, però que si continua, òbviament, d’ací a una generació, el valencià serà una llengua residual.
Correspon fonamentar un ensenyament del català per a tothom amb finalitat de cohesió social però cal fer-ho i explicar-ho amb fonament científic. Això sols pot fer-ho i correspon a l'acadèmia de la llengua amb la pedagogia. El model d'ensenyament de la llengua catalana, amb acollida i intercomprensió de les llengües vives, no pot dependre de les majories polítiques i canvis de govern, ni ha de ser decidit a cada territori de llengua catalana pel govern autonòmic. La unitat de la llengua catalana fa imprescindible la unitat de l'ensenyament amb les adequacions al context social i lingüístic.
La recerca-innovació Fem l'Escola Plurilingüe de la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l'Institut d'Estudis Catalans ha estat instrumentada i participada i té valor per a l'ensenyament de llengües arreu, en la societat multilingüe, una realitat global. Segueix la direcció del Consell d'Europa per a l'ensenyament de les llengües.
Confio que ho considereu i actueu.
Salutació als membres del Consell Permanent.
Martí Teixidó i Planas
filòsof i pedagog
filòsof i pedagog
Estudi de pedagogia
av. Mistral, 22, 3-1. 08015 Barcelona
tel: +34 932 529 604 correu-e: marti.teixido@comunicactiva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada