Caldrà però a més de mostrar la total protesta pensar en mesures alternatives. No en sento a parlar. Hem de fer l'exercici que el professor Navarro ha fet amb caràcter general. Jo, conec bé el sistema escolar, 44 anys, 40 de funcionari, 30 d'inspector d'educació, 20 de professor universitari associat. He dedicat moltes hores a estudiar i he visitat escoles d'altres països. Faig un primer apuntament de mesures possibles. En trobo 15. Cal afinar-les i esperar que els economistes les quantifiquin. Els polítics de l'educació no podran dir que no hi ha altre remei i hauran de dir a qui afavoreixen amb les mesures que prenen.
Mesures alternatives a les retallades en educació
1 Supressió del sistema de
substitucions: molta gent gestionant als serveis territorials, nomenaments
fragmentats amb destinacions molt diferents i especialitats forçades. És una
despesa alta amb una eficiència baixa. Pel cap baix 100 funcionaris gestionant
i 1.000 professors en dansa. Tots aquests sous es destinaran a completar
dotacions estables dels centres. Cada centre ha de cobrir les pròpies
substitucions reduint transitòriament algunes activitats de suport. Si es
produeix una acumulació de baixes es pot demanar la cessió temporal d’un docent
d’un centre de la zona. Si tants fossin baixa, caldrà suspendre classes per
causa d’epidèmia però confiem que sigui
una situació molt poc freqüent.
2
Si cal reduir, abans reduir
professionals de complement: reducció del 50% d’inspectors i de sindicals (250
places). reducció del 50% de professionals dels EAPs i CRPs (400 places).
3 Retorn de la gestió de transport
escolar i de beques de menjador escolar als SS. TT. i ajuntaments. La mateixa
feina es feia amb costos mot més baixos per personal que coneixia bé les
necessitats dels centres (inspectors i funcionaris de gestió). Reducció
proporcional o supressió transitòria dels Consells Comarcals.
4 Reducció del personal i activitats
d’educació de les diputacions que fan molt bé però amb caràcter complementari,
no centrat en els alumnes.
5 Integració de les activitats dels
ICEs a la Universitat en allò que és formació i als CRPs en el què és
d’assessorament. Aprofitament dels recursos de la xarxa CESIRE com a difusió i
col·laboració.
6
Encàrrec als docents universitaris
d’educació de la dedicació anual de 100 hores d’estada a escoles o instituts
fent acció de modelatge o formació.
7 Crida als mestres/professors jubilats
en període voluntari i als mestres/professors jubilats d’ofici amb bona salut.
5 hores de servei setmanal a un centre docent.
8 Introducció de l’aprenentatge-servei
com a servei comunitari de l’estudiant universitari avaluable dins del seu
currículum d’estudis. (Entre 100 i 200 h d’activitat amb alumnes més joves als
centres).
9
Introducció de l’aprenentatge-servei
com a servei comunitari a l’educació infantil i educació primària a càrrec d’estudiants
d’educació secundària incloent l’acompanyament a sortides (malgrat que es
perdin alguna classe).
10 Participació dels alumnes d’educació
secundària en serveis del propi centre: cantina, recepció i telèfon,
biblioteca, reprografia, comunicació telemàtica, jard¡neria, neteja de
manteniment, reparacions menors, senyalitzacions i informacions...
11
Absorció de la partida de grans
compres d’equipament. Compra directa dels centres aprofitant els preus d’oferta
de la societat de consum, excepte en allò que no hi és disponible i que
l’Administració pot gestionar a millor preu.
12 Contribució de les editorials a
l’ensenyament amb una quota d’exemplars dels llibres adequats als alumnes dels
centres.
13
Recompra dels llibres manuals i de
text d’ús personal al terme del curs.
14 Reducció de la despesa de monitors en
colònies i camps d’aprenentatge. Correspon als docents fer-se càrrec de les
activitats d’aprenentatge i supervisar l’organització dels serveis.
15
Reducció de tècnics curriculars i
d’assessors al mínim. El que calgui i han d’estar sempre vinculats a un centre.
La seva activitat és sempre subsidiària i està associada a l’activitat docent.
Cal que tots hi pensem, les afinem i les fem públiques. Sembla que la Hble. Consellera Rigau no rep un assessorament precís i compromès. Ajudem! Martí Teixidó
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada