| 
Llegeixo: 
La segunda es que economistas y maestros
  tenemos hoy dos puntos en común: el primero es que la sociedad nos mira con
  cierta irritación, acusándonos explícita o tácitamente de no cumplir con
  nuestro cometido: a los economistas se nos reprocha no haber visto venir la
  crisis, o no haber hecho nada por evitarla; a los maestros se les reprocha
  que no consigan educar a sus alumnos. Los dos reproches son en parte
  merecidos: muchos economistas no vimos venir esta crisis, sencillamente,
  porque estábamos ocupados en otras cosas, que en aquel momento nos parecían
  más interesantes. En cuanto a los maestros, ocurre que hay muchos niños que
  van a la escuela a aprender; que  no
  hablan en clase; que no se insolentan con el maestro, ni pegan a sus
  compañeros; y, sin embargo, parece que estos niños no sienten que la escuela
  -sobretodo la escuela pública- esté hecha para ellos. El segundo punto en
  común es que cualquiera se siente autorizado a dar su opinión sobre economía
  i sobre educación. 
Alfredo Pastor (economista):
  Caducidad occidental, emergencia
  oriental?  
El neoliberalismo, como cultura del nuevo
  capitalismo financiero, con un acento exagerado de la noción de
  competitividad, asimila al individuo con una empresa orientada únicamente a
  los resultados. Los riesgos de esta orientación están a la vista. Es esa
  mutilación del horizonte ético la que ha traído esta desmesura moderna. La
  consecuencia de más calado ha sido, como he dicho, la multiplicación del
  ánimo depredador, convertido ya no en “instinto” sino en “ del ser humano
  “derecho” frente al cual ningún poder puede poner contención. 
... 
Sin embargo, las grandes crisis sí
  cuestionan las bases del funcionamiento del sistema económico; es decir, las
  relaciones entre mercados, gobiernos y sociedad. 
... 
En el plano intelectual, asistimos también
  a los primeros esfuerzos de los economistas y otros científicos sociales para
  elaborar explicaciones del funcionamiento de la economía más coherentes con
  la realidad observada. 
Antón Costas (economista): Paisaje después de la batalla.  
Conferències al professorat de la Fundació
  Collserola, en la setmana  escolar blanca
  de 2011. Publicat per Fundació Collserola / Arcàdia. | 
Penso: 
1 
La competitivitat ha
  esdevingut una infecció social. Si proclamem que les
  nostres empreses han de ser competitives (pocs ho han sotmès a crítica com ho
  fa Costas), hauran de passar per davant d’altres que cauran. Si totes les
  empreses intenten el mateix és una “guerra” econòmica que ens duu a la
  destrucció. Aquest sistema no és possible. 
Però dic que és infecció social: competitivitat a l’esport i als jocs
  esportius, competitivitat per tenir més audiència, lectors i subscriptors,
  competitivitat per ser el grup musical més present, competitivitat per fer la
  manifestació o concentració més massiva, competitivitat per tenir major nota
  a l’accés universitari, competitivitat per tenir els màsters universitaris més
  competitius, competitivitat per no reduir nombre d’estudiants quan disminueix
  la població... 
I un altre economista (dels criticats per Costas) posat a aficionat a
  l’educació la va dirigir per deixar assentat que l’ensenyament ha d’estar
  orientat als resultats; i algú  ha
  escrit que era un guru! Objectiu 1:
  Millora dels resultats educatius. I seguim amb la mateixa partitura
  dirigits ara bé per una mestra psicòleg però amb joves intèrprets i veterans
  càrrecs de càtedra que reprodueixen les mateixes conceptualitzacions i
  receptes que ens han dut a la desorientació. El suport d’ensenyament
  personalitzat (SEP) no té dimensió emotiva, l’impuls a la lectura (ILEC) es
  converteix en classe de llengua de nivell superior,  el pla intensiu de millora (PIM) va cap a
  classes o grups de reforç, ja s’ha apuntat als resultats d’anglès B1 (PILE) sense
  considerar la mesura clau (Teixidó,1991): “cada hora de classe, assignació de
  dues hores de professor” per fer l’anglès sempre en grup col·loquial de 12-15
  alumnes.  
2 
La nostra escola està mutilada. El
  goig d’aprendre ha quedat escapçat, hi ha unes matèries obsessives: llengua i
  matemàtiques. Les altres matèries semblen de “relleno”. El què compta són
  els resultats. Gastem massa energies en proves:  llengua catalana, llengua castellana,
  matemàtiques,  anglès i potser ús de
  les TIC. L’admiració per la natura i la seva varietat; la curiositat per la
  ciència i la seva màgia; la fascinació per la tecnologia, els automatismes i
  sistemes de control; el món pintat i el somni fantàstic; el cos en dansa
  embriagadora; la comunió en el cant; la transformació en el teatre; la
  saviesa de fons de totes les cultures però també amb els abusos i explotació
  de l’humà per l’humà... Tot això és de “relleno”... i massa infants  hi ha que comencen a avorrir-se a l’escola
  i passen de l’institut o col·legi. I després diem que hem de reduir
  l’absentisme i l’abandó escolar! 
3 
Si en la crisi/estafa econòmica es qüestionen les bases del sistema
  econòmic, en el fracàs escolar cal
  qüestionar les bases del sistema educatiu: les relacions entre institució
  escolar professional, les directrius del govern i la participació de la
  societat.  
L’escola dels anys 1940s a 1970s va estar marcada per l’autoritarisme
  ideològic del govern i el corporativisme rutinari dels professionals. Els
  anys 1970s i 1980s va emergir l’exigència de participació en l’educació amb molt
  de voluntarisme, una certa imprudència i 
  una lamentable dispersió. Els anys 1990s es va iniciar una obsessió
  normativa reguladora dels governs encara que sempre proclamaven la
  participació. L’excés de regulació
  política de l’educació l’està asfixiant, els professionals estan inhibits.
  No correspon al govern regular l’impuls a la lectura, ni com s’ha d’aprendre
  la llengua anglesa. Solament s’han d’apuntar les finalitats que el col·lectiu
  professional ha de resoldre i el conjunt de la ciutadania ha de participar
  fent “pinya” i aportar la “teca i beguda” (com a les colles dels castellers)
  perquè els infants i joves sàpiguen què anem a una. 
4 
Mestres i professors tenen
  la responsabilitat professional d’acomplir les finalitats de l’educació amb els mitjans i condicions necessàries i en això han de ser escoltats.
  Reiterem una vegada més que els mitjans de comunicació de masses i consum no
  poden anar per lliure respecte a la infància i joventut. 
Però ens falta clarament el pla intel·lectual després de tants d’anys
  pendents de la normativa legal d’uns i la contranormatiava dels altres. Cal activar els esforços dels pedagogs
  que han de donar normes d’acció específiques per a l’ensenyament completant
  les explicacions del funcionament de l’educació més coherents amb la realitat
  observada que han d’elaborar amb d’altres científics socials. 
Martí Teixidó, radicalitat a fi de bé. | 
Documents, fonts d'informació i estímuls per a les classes de Política de l'Educació. Finalitat: suscitar la construcció de pensament propi després d'haver procedit amb metodologia de la ciència política a l'anàlisi de dades, fets, lleis, agents i posicions davant dels assumptes d'educació.
dilluns, 26 d’agost del 2013
Economia i Pedagogia en la corda fluixa. Falten explicacions coherents amb la realitat actual per modificar-la.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Voldria afegir algunes consideracions en relació al segon punt :
ResponEliminaEm sembla molt lògic i natural que els encarregats de dirigir l´educació d´un país marquin les directrius de la mateixa i també que estableixin eines per prendre la temperatura del sistema educatiu, però l´abús de programes massa tancats i l´obsessió pels resultats està abocant als docents a dedicar el curs a preparar els seus alumnes per a l´elaboració de proves estandaritzades que van en detriment del pensament creatiu dels educadors i en consequència, de la capacitat dels alumnes per a elaborar pensament propi.
Gran contradicció que tot aquest desplegament de programes i proves d´avaluació sigui per donar compliment a una Llei educativa que té com a principi bàsic formar persones crítiques i amb pensament propi!
No serà que s´està produïnt l´efecte contrari i estem començant a donar compliment a la Llei de Cambpell,que tant va utilitzar Obama per explicar les conseqüències negatives del "No Child Left Behind"?
--------------------------------------------------
LA LEY DE CAMPBELL es un adagio desarrollado por el sociólogo Donald T. Campbell en 1976 durante su investigación en el campo de la metodología de la investigación.
Esta ley sugiere que cuanto más utilizado sea un determinado indicador social cuantitativo para la toma de decisiones, mayor será la presión a la que estará sujeto y más probable será que corrompa y distorsione los procesos sociales que, se supone, debería monitorear.
El principio en ciencias sociales de la ley de Campbell es, algunas veces, utilizado para señalar las consecuencias negativas del sistema de evaluación estadounidense promovido por la Ley que ningún niño se quede atrás. ( Wikipedia)