RELART 2025, Campdevànol, Gombrèn
Camí d’aigua i ramader amb l’art humà de les arrels.
RELART és una realització de cultura integral. Recupera la Mitologia Popular dels Països Catalans. Daniel Rangil va exposar amb coneixement les coincidències i correspondències entre mitologies tant en la geografia com en les civilitzacions històriques de la Terra. La mitologia popular catalana és senzilla però es correspon a les grans mitologies i no té menor significació en l'experiència i sentit de vida humana. Cal recuperar-la amb la tradició oral i deixar-la documentada. Ho ha fet amb Laura Baldevey que ho ha il·lustrat gràficament.
L'acte va ser lluït atès es van expressar textos de les narracions aplegades per Joan Amades: Joan de l'Os, Dones d'Aigua. Més que lluït, molt sentit amb tonades musicals d'acordió i violí i instruments a l'abast del món de pagesos i pastors que no necessitaven connexió elèctrica.
L'acte va introduir i motivar la caminada de Campdevànol a Gombrèn pel camí ramader, també Camí d'Aigua, que segueix la riera del Merdàs, on s'han instal·lat 12 escultures a partir de l'observació i retocs en soques i arrels aplegades muntanya amunt per l'artista local Evelí Adam. Es el Rel-Art que visualitza de forma integrada al camí éssers mitològics: El Pericó, Hidra, Víbria, Alada, Cavallet de Serp, Goja Dona d'Aigua, Balladora (A l'era de l'església de Sant Llorenç), La Pesanta, Cavall de Troia, Rei Cérvol, Cocollona, Basilisc (Al jardí botànic de Gombrèn).

Aquesta iniciativa de RELART forma part de l'activitat que un grup local i comarcal duen a terme a la Torre de Mossèn Tor, recentment restaurada i constituïda en centre de cultura. L'exposició de pessebres, l'activitat que té més tradició s'hi realitza cada any i mostra obres artístiques de la millor collita. Tanmateix organitzen concerts de música i cant.
És una obra de cultura popular, a l'abast de tothom, amb tota la consistència de coneixement com es va mostrar en al conferència de Daniel Rangil. És cultura arrelada a la comarca i oberta a la UniDiversitat. Alimenta la condició humana en el decurs de la vida, després dels anys d'escola i en família motiva els menuts de casa.
 |
Torre modernista Mossèn Tor a Campdevànol
|