Documents, fonts d'informació i estímuls per a les classes de Política de l'Educació.
Finalitat: suscitar la construcció de pensament propi
després d'haver procedit amb metodologia de la ciència política a l'anàlisi de dades, fets, lleis, agents i posicions davant dels assumptes d'educació.
divendres, 28 de maig del 2021
Per la llengua comuna, amb les lengües vives i llengües transnacionals i sempre amb la llengua personal familiar.
Companys en el camí de les llengües
Amic/Amiga,
A France, altra cop han fet la traveta com ens fa España. Seixanta diputats i el ministre Blanquer. I el Consell Constitucional ha fet la seva rutina jurídica. Absolutisme lingüístic pervers utilitzant la protecció del francès respecte a l'anglès que és el que efectivament va fent l'absolutisme lingüístic. Bé, no és qüestió de llengua, per a uns i altres és qüestió econòmica.
1
Econòmica . L'extensió de la llengua catalana Catalunya ha incrementat la lectura, les publicacions en català i en castellà i el consum de llibres. Tots els productors editorials hi han sortit guanyant, tant que competeixen entre ells: es multipliquen les editorials i alhora algunes absorbeixen les altres conservant la marca.
2
Cultural. En un món intercomunicat digital com l'actual circulen totes les llengües, no e spoden amagar. En la societat multicultural no hi ha llengua oficial, ha caducat, s'ha descomposat. En la formació i cultura personal tot comença amb la llengua familiar, sortint de la família tots han de conèixer la llengua comuna de la terra i comença l'educació plurilingüe amb intercomprensió amb les llengües vives i fent l'aprenentatge de llengües transnacionals, una o més, segons possibilitats personals.
3
Ciència i política. No és assumpte de llengua contra llengua esgarrapant hores. La intercomprensió com a mètode didàctic es correspon amb el sistema cognitiu lingüístic que ens ha mostrat la neurociència. Si l'educació plurilingüe té consistència científica, la política educativa i lingüística s'hi ha d'ajustar i no podem acceptar que es faci ús ideològic d'una assumpte ben estudiat.
4
Acció. Respondre amb reivindicació és poca cosa, sovint adoptada segons interessos corporatius o de partit. Cal una acció informativa de coneixement científic per tal que tot ciutadà pugui acceptar una alternativa fonamentada i unitària que cap partit o grup pot fer seva. Informar del nou model d'ensenyament de llengües és una opció per a tots els països com ja va declarar el Consell d'Europa el 2001 propugnant el plurilingüisme. Els docents professionals són els que han de fer aquest canvi de model que no faran les lleis proteccionistes ni les decisions de polítics curts de mires.
Ara és el moment de difondre i impulsar:
Educació plurilingüe
llengua familiarpersonal
amb llengua comuna de comunicació,
atenció a les llengües vives dels alumnes i de l'entorn,
aprenentatge de llengües transnacionals.
Pedagogia de les llengües i diàleg intercultural
amb intercomprensió com a mètode.
Si estirem tots ella caurà(la llengua oficial) i molt de temps no pot durar
Els manifestants han recorregut els carrers del centre de Perpinyà aquest dissabte [Foto: ACN / Gerard Vilà]
Més de 2.000 persones s’han manifestat aquest dissabte a la tarda a Perpinyà en contra de la proposta de 61 diputats de l’Assemblea Francesa de derogar alguns dels articles de la llei que protegeix les llengües minoritzades, entre les quals, l’occità, l’èuscar o el català.
Els assistents reclamen que es mantingui el text legislatiu que va aprovar l’Assemblea de França i reivindiquen aquestes llengües com un “patrimoni” de l’estat gal.
A la marxa hi han assistit directors d’escoles públiques que ensenyen en català i també de La Bressola, a més d’alcaldes i moltes famílies que han carregat contra l’executiu d’Emmanuel Macron a qui consideren “còmplice”, ja que la majoria de diputats que han demanat la revisió són del seu partit.
La marxa ha comptat amb el suport dels diferents partits independentistes del Parlament de Catalunya i la pròpia institució, amb la presència de la seva presidenta, Laura Borràs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada